آموزشی

نکات مهم در حین خرید فرش

نکات مهم در حین خرید فرش

فرش از جمله وسایلی است که در خانه ما ایرانی ها حرف اول را می زند. گفتنی است که انتخاب فرش مناسب تنها منحصر به رنگ و طرح آن نمی باشد و رازهایی در مورد جنس فرش وجود دارد که باید از آن ها آگاه باشید. در ادامه این مطلب سه دلیل جهت نه گفتن به خریداری فرش رنگی ارزان را برای شما بازگو می کنیم:
1. فرش گل برجسته از جمله فرش هایی است که طرفداران زیادی در بین انواع فرش های دیگر دارد و هم شامل تنوع طرح و رنگ زیادی است و هم این که دارای قیمت مناسبی می باشد . این گونه فرش ها بسیار مناسب دفاتر کار هستند .
باید در نظر داشت که در برخی موارد کیفیت این نوع فرش ها پایین است و طرح برجسته روی آن ها تنها تا اولین شست و شو دوام خواهد داشت. خریداری این نوع فرش برای اتاق کودک توصیه نمی شود چرا که تمیز کردنشان کار سختی است و راه رفتن یا نشستن بر روی این فرش ها کودک را آزار می دهد.
2. پیشنهاد می شود فرش های تزئینی و یا فرش های گره ای را تنها برای دکور منازل خود استفاده کنید چرا که اگر از آن ها استفاده کاربردی شود، به دلیل این که جنس تار و پودشان از نخ های ضخیم و باریک است، حین راه رفتن خیلی راحت کنده می شوند و همچنین جارو کردن آن ها کار بسیار سختی است.
3. فرش های رنگی که دارای طرح های مختلف هستند به طور معمول از ترکیبات نامرغوبی ساخته شده اند و وزن بسیار زیادی دارند. درست است که بیشتر از این نوع فرش ها برای اتاق خواب ها استفاده می کنند اما به کارگیری از آن ها برای اتاق خواب ها اصلا مناسب نیست به این دلیل که می تواند باعث بروز آلرژی در کودکان شوند.

نکات مهم هنگام خریداری فرش ماشینی

1. بررسی جنس نخ خاب:
یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کیفیت فرش است، جنس نخ خاب می باشد به دلیل این که بیشتر از۷۰ درصد از وزن یک فرش را نخ خاب یا نخ پرز تشکیل می‌دهد. این نخ جهت بافت گره‌های رنگ به کار گرفته می‌شود و کیفیت آن با قیمت و ماندگاری فرش ، ارتباط مستقیمی دارد.
فرشی که تمامی نخ خاب آن از الیاف “اکریلیک” ساخته شده باشد، یکی از بهترین نمونه های فرش ماشینی به حساب می آید. اکریلیک بسیار گرم و سبک است و حالتی مشابه پشم دارد. فرش‌هایی که به صورت خالص از این نوع الیاف بافته شده باشند در برابر عوامل همچون  روغن، نور خورشید، مواد شیمیایی و …، بسیار مقاوم‌تر از پلی‌استر یا پلی پروپیلن هستند.

راه های تشخیص یک فرش ماشینی اکریلیک:

• از طریق دست کشیدن بر روی فرش: چنان چه دست شما به آسودگی از روی فرش سُر بخورد و احساس چسبندگی به شما دست نداد، آن فرش یک فرش اکریلیک می باشد.
 بوی فرشفرش‌های ماشینی ساخته شده با الیاف اکریلیک به هیچ وجه بوی نامطبوع پلاستیک و یا مواد نفتی نمی‌ دهند.
• شفاف بودن رنگ‌ها: فرش‌های اکریلیک نسبت به سایر فرش ها همانند پلی استر، رنگ‌ها را بسیار شفاف‌ و سرزنده تر نمایش می‌دهند.
البته امروزه هزینه بالای نخ‌های اکریلیک موجب گردیده تا برخی از کارخانه‌ها برای کاهش دادن هزینه‌ها به صورت ترکیبی از نخ‌های اکریلیک و پلی استر یا پلی پروپیلن استفاده نمایند. باید توجه داشت که هر چه درصد به کارگیری الیاف اکریلیک کم تر باشد به همان میزان کیفیت و قیمت نهایی فرش نیز کاهش می یابد.
۲. کسب اطمینان در زمینه هیت ست شدن فرش
هیت ست شدن در واقع به فرآیندی گفته می شود که قبل از بافت فرش های ماشینی و بر روی الیاف آن ها انجام می‌گیرد. در طی فرآیند هیت ست شدن، الیاف فرش با کمک بخار آب گرمادهی خواهند شد. فرآیند هیت ستینگ موجب افزایش کیفیت و ماندگاری فرش‌های ماشینی می شود. این مورد برای خریداران از جایگاه ویژه ای برخوردار است چرا که احتمال پارگی در این نوع فرش‌های ماشینی بسیار کمتر می باشد.
برای تشخیص هیت ست بودن فرش ماشینی می‌توانید بر روی فرش دست بکشید. گفتنی است که این نوع فرش‌ها پرز بسیار کمی می‌دهند و بافتی پفکی دارا هستند.
۳. شمارش تعداد گره‌های طولی و عرضی
تراکم که اغلب شما با آن آشنا هستید، یکی از مهم ترین عوامل مشخص کننده قیمت و انتخاب بهترین فرش ماشینی است. تراکم به معنای تعداد گره‌های بافته شده یک فرش می باشد که هر چه مقدار آن بیشتر باشد به همان میزان، فرش کیفیت بالاتری خواهد داشت. به طور کلی
دو نوع تراکم داریم:
• تراکم عرضی یا به عبارت دیگر شانه فرش:
تعداد گره‌های موجود در عرض فرش را تراکم عرضی می نامند به عبارتی در هر ۱۰ سانتی‌متر از آن فرش ماشینی، تعداد ۱۰۰ گره وجود دارد.
• تراکم طولی:
تراکم طولی یک فرش نیز با شمارش تعداد گره‌ها در طول آن بدست می آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا