آموزشی

سوختگی فرش را چگونه از بین ببریم؟

سوختگی یکی از بدترین نوع آسیب دیدن فرشها و قالیچه ها ، به ویژه فرش دستباف است.

بهترین راه برای از بین بردن سوختگی جلوگیری از تشکیل آنها روی فرش است.
اما اگر ناشی از سهل انگاری و اتفاقی باشد ، باید با توجه به علت سوختگی و نوع آسیب آن برداشته شود.

اگر سوختگی کوچک باشد و خیلی عمیق نباشد ، می توان آن را برطرف و ترمیم کرد.
متأسفانه ، بیشتر سوختگی ها عمیق بوده و منجر به ناپدید شدن و سیاه شدن تار و نخ فرش می شوند ، این سوختگی ها معمولاً برگشت ناپذیر و غیرقابل برگشت هستند.

بنابراین توصیه می شود هنگام نگهداری فرش ، به خصوص فرش دستباف ، دقت بیشتری داشته باشید.

گاهی اوقات ممکن است در اثر تصادف یا سهل انگاری در سوزاندن فرش یا موکت مشکل داشته باشید لکه های سوختگی ، به ویژه روی فرش ها و موکت ها ، همیشه یکی از ناراحت کننده ترین و چالش برانگیزترین اتفاقاتی است که ممکن است برای هر خانم خانه ای رخ دهد
به همین دلیل ، در این مقاله از شما می خواهیم به دقت بخوانید و جواب سوال “چگونه سوختگی فرش را از بین ببریم؟” را پیدا کنید،پس ادامه مقاله را مطالعه کنید.

فرش سوخته شده با سیگار را از بین ببرید

فرش شما با سیگار سوخته شده برای پاک کردن ته سیگار از روی فرش ، ابتدا سطح محل سوختگی را با سنباده بسابید.
در مرحله بعدی سوختگی های فرسوده را با جاروبرقی معمولی یا شارژی از فرش تمیز کنید.
اگر بخشی از سیاهی سوختگی باقی مانده باشد ، می توانید با استفاده از نوک یک قیچی کوچک لکه را از بافت خزه و فرش برش دهید.
اکنون لکه را به دقت بررسی کنید. اگر هنوز لکه سوختگی وجود دارد ، با استفاده از یک پارچه آن را با کمی محلول آب اکسیژنه و آب به دقت تمیز کنید. برای این کار ابتدا سطح خارجی لکه و سپس بافت داخلی فرش را تمیز کنید.
در آخر لکه را با آب بشویید و سطح آن را به خوبی خشک کنید.

سوختگی فرش با زغال

برای از بین بردن سوختگی فرش با زغال چوب ، می توانید همین روش قبلی را روی این روش به کار ببرید، با این تفاوت که پس از بریدن خزه و خاب فرش سوخته روی فرش ، محل سوختگی را با یک لایه ضخیم از محلول شامپوی فرش بپوشانید و اجازه دهید خشک شود. به صورت کامل. سپس سطح فرش را با جاروبرقی جارو کنید.

اگر سوختگی هنوز قابل مشاهده است ، می توانید از محلول سفید کننده ضعیف استفاده کنید و سپس یک وسیله سنگین مانند یک کتاب ضخیم را روی محل شسته شده قرار دهید و فرش را روی آن قرار دهید تا سریع تر خشک شود.
نکته: هرگز برای شستن فرش از صابون استفاده نکنید و فرش را خیلی خیس نکنید.
همچنین ، در صورت سوختگی عمیق ، حتما فرش را باید رفو کنید که برای اینکار به قالیشویی بسپارید.

سوختگی فرش با اتو

برای ترمیم سوختن فرش با اتو اگر مقدار سوختن محدود است و فقط لکه زرد ناشی از سوختن فرش است ، از پیاز استفاده کنید ، پیاز را از وسط نصف کرده و در جای سوخته قرار دهید. سپس آن را با آب سرد مرطوب کنید و بشویید تا لکه ها و سوختگی ها از بین برود ، اما اگر سوختگی عمیق بود ، بهتر است آن را به قالیشویی بدهید.
اگر هم موکت شما سوخته است میتوانید آن قسمت را ببرید و جای اون یه موکت دیگر بزارید به طوری که ترمیم شود،پس از چسباندن تکه فرش جدید ، سطح آن را با جاروبرقی تمیز کنید تا صاف شود.

 سوختگی فرش با قابلمه

بسته به میزان سوختگی ، می توانید از روش های بالا برای از بین بردن فرش با قابلمه استفاده کنید ، اما اگر سوزاندن شما خفیف بود و به اندازه محدود قابلمه بود ، یک تکه یخ برای برگرداندن حالت اولیه فرش  بدون تغییر رنگ فرش ، استفاده کنید.

رفو فرش سوخته

اگر در اثر حادثه بخشی از فرش یا موکت شما سوخته است ، می توانید با تیغ یا موچین خزه های قسمت سالم فرش را بردارید تا فرش سوخته را ترمیم کنید.
به خاطر داشته باشید که نخ هایی که از قسمت سالم جدا میکنید با رنگ قسمت سوخته یکی باشد. سپس روی قسمت سوخته فرش کمی چسب (مانند چسب سیمان) بمالید و خزه های سالم فرش را روی آن قرار دهید و با استفاده از چنگال  فشار دهید. سپس یک ابزار سنگین مانند یک کتاب ضخیم روی آن قرار داده و بگذارید کاملا خشک شود ، می توانید همین کار را برای موکت نیز انجام دهید.

سوختگی فرش با روغن

اگر به طور ناخواسته روغن داغ روی فرش شما ریخت میتوانید آن را با آب سرد بشویید یا اگر خیلی بدتر باشه میتونید یخ روی فرش خود بگذارید.

اگر فرش من زرد شد چه کاری باید انجام دهم؟

چگونه می توان از فرش های زردرنگ خلاص شد. باید گفت که برای همه ما اتفاق افتاده است که پس از استفاده مکرر از فرش ها و شستن آنها ، ریشه ها یا حتی ساختار فرش خود زرد می شوند. این به دلیل آلودگی و آب و زرد رنگی است که پس از شستشو از فرش خارج می شود و پس از خشک شدن ته نشین می شود و بافت فرش را از بین می برد و یا ریشه های فرش را که در انتهای فرش است زرد می کند. به آرامی این اتفاق می افتد به ویژه هنگامی که فرش ها در خانه شسته می شوند و با پهن کردن آنها بر روی دیوار ، تمام آب کثیف را به ریشه یا بافت فرش می برند. بعضی اوقات مواد شوینده نامناسب روی الیاف فرش تأثیر می گذارند و گاهی پاک نکردن فرش قبل از شستشو باعث ورود آلودگی ها به بافت فرش می شود. یکی از راه های جلوگیری از این کار شستن فرش ها با پاک کننده های فرش است. اما می توانید از روش های خانگی نیز استفاده کنید. از محلول آب ، نمک و سرکه استفاده کنید. این محلول را روی لکه های زرد ریخته و کاملاً پاک کنید. این روش با ضدعفونی رنگ زرد فرش را از بین می برد و اسیدی است.

چگونه لکه زرد سوختگی فرش را از بین ببریم؟


از بین بردن زردی فرش در اثر سوختگی با روش های خانگی امکان پذیر است. اغلب برای همه ما پیش آمده است که آهن داغ قابلمه فرش را می سوزاند یا سیگاری از دست می دهیم و این باعث ایجاد لکه های زرد روی فرش می شود. ابتدا باید با اسکاچ مرطوب روی محل سوختگی رنگ بزنید تا کمی زرد شود. حتی اگر کرک زیاد باشد می توانید سوختگی را خرد کرده و با قیچی ببرید. مرحله بعدی خوردن پیاز است! یک پیاز برداشته و آن را از وسط نصف کرده و یک تا دو دقیقه بپزید. سپس دست خود را محکم بکشید تا آب پیاز به الیاف نفوذ کند. اکنون فرش خود را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. می توانید به آب پیاز نمک اضافه کنید تا به سرعت رنگ زرد از بین برود. نکته اصلی این است که لکه باید در اسرع وقت پاک شود. اگر مدت زیادی از ایجاد لکه می گذرد ، کاری نمیشود کرد پس سریع تر تموم کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا