آموزشی

مزایای بالش شیردهی

بالش شیردهی نوزاد چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

یکی از متفاوت ترین تجربه ای که هر مادر در طول زندگی خود تجربه می کند دوران شیردهی به فرزند است. معمولا افرادی که اولین فرزندشان متولد می شود تجربه کافی در زمینه شیردهی نوزاد نداشته و این مرحله از زندگی برایشان دشوار است. اگر ماه های پایانی دوران بارداری خود را سپری می کنید و یا فرزند شما به تازگی متولد شده و برای شیردهی او با مشکل مواجه شده اید، توصیه می کنیم که همراه ما باشید.

بالش شیردهی یک محصول فوق العاده کاربردی و چند منظوره برای تمام مادرانی است که چه بصورت طبیعی و چه با استفاده از شیر خشک عمل تغذیه نوزاد دلبند خود را انجام می دهند. از آنجایی که شیر مادر اصلی ترین غذای نوزادان بحساب می آید و نحوه درست تغذیه کردن نوزاد از آن نیز بسیار حائز اهمیت است، بالش های مخصوص این کار طراحی و تولید شده اند.

بالش شیردهی چیست؟

بالش شیردهی همانطور که از نامِ آن پیداست، محصولی است که در حین شیردهی نوزاد برای راحتی در نوشیدن هرچه بیش تر و بهتر شیر به کار می رود. به زیبایی فرم سر نوزاد کمک می کند و مادر در حین شیردهی می تواند از آن استفاده کند. به عبارت دیگر بالش شیردهی وسیله ای است که به کمک آن مادر و نوزاد می توانند در بهترین وضعیت ممکن قرار گیرند و شیردهی به عالی ترین شکل ممکن انجام شود.

بالش شیردهی یکی از ابزارهای مهمی است که توصیه می کنیم به هنگام خرید سیسمونی آن را از قلم نیندازید. بهترین مدل بالش شیردهی به گونه ای طراحی شده است که مادر به راحتی قادر به شیر دادن فرزند نوزاد خود باشد و از طرفی نوزاد نیز با نهایت آرامش از شیر مادر تغذیه کند.

بالش شیردهی نوزاد چه مزیت هایی برای مادر و نوزاد دارد؟

همانطور که پیش تر نیز گفتیم بالش شیردهی مزیت های بسیار زیادی برای مادر حتی نوزاد خواهد داشت که در این بخش مزیت های آن را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد. اگر شما هم تجربه ی استفاده از بالشت شیردهی را داشته اید نظر خود را برای ما ارسال کنید. جلوگیری از خسته شدن شانه ها و دست های مادر با بالش شیردهی یکی از مشکلات مادران در هنگام شیردادن نوزاد این است که مدام در این تلاش هستند که نوزاد را در بهترین حالت ممکن برای شیرخوردن نگهدارند این بالا نگه داشتن نوزاد در تایم زیاد فشار زیادی به شانه ها و دست های مادر خواهد آورد که این موضوع بعد از مدتی آذار دهنده نیز خواهد شد. علاوه بر این با بزرگتر شدن سن نوزاد وزن او نیز افزایش پیدا میکند که این موضوع خود باعث افزایش فشار بر روی شانه های مادر خواهد شد.

صاف نگه داشتن کمر با استفاده از بالش شیردهی نوزاد یکی دیگر از مشکلاتی که گریبان گیر اکثریت افراد میشود مشکلات ستون مهره ها میباشد این مشکلات به دلایل مختلفی ایجاد میشوند که یکی از این دلایل در مادران شیرده خمیدگی طولانی مدت کمر یا به اصطلاح قوز کردن مادر می باشد این خمیدگی در طولانی مدت باعث صدمه دیدن ستون مهره ها خواهد شد یکی از راه حل های این موضوع استفاده از بالش شیردهی نوزاد است.

با استفاده از بالش شیردهی نوزاد مادر میتواند وزن خود را بر روی بالش قرار دهد و به دلیل اینکه بالش شیردهی در آغوش مادر قرار دارد از خم شدن بیش از اندازه جلوگیری میکند کاهش بی قراری نوزاد در هنگام شیر خوردن نوزادان هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

برخی از آنها بی قراری های خاص خود را دارند برای مثال بعضی به راحتی از شیر مادر تغذیه نمیکنند و اگر کمی جایشان ناراحت باشد ممکن است اصلا شیر نخورند. به همین دلیل اگر مادر بتواند شرایط خاصی را فراهم کند که نوزاد در هنگام شیر خوردن از آرامش بیشتری برخوردار باشد، تغذیه نوزاد نیز به درستی انجام خواهد گرفت. از جمله این کار ها میتوان به شیردادن در یک محیط آرام که صدای اذیت کننده ای در آن نباشد. همچنین میتوان از بالش شیردهی نیز برای بهتر کردن شرایط استفاده کرد. بدین شکل که هر چقدر جای نوزاد در هنگام تغذیه نرم تر و راحت تر باشد احتمال کاهش بی قراری های آن نیز در هنگام شیر خوردن کمتر است.

مزایای استفاده از بالش شیردهی

  • راحتی بیشتری در طول بارداری
  • بهتر قرار گرفتن پستان در دهان نوزاد
  • بهبود زخم های ناشی از انجام عمل سزارین
  • اجتناب از ریفلاکس نوزاد
  • کمک به نشستن کودک
  • حمایت از نواحی کمر، گردن و همچنین ستون فقرات نوزاد

خرید اینترنتی انواع بالش شیردهی با قیمت ارزان و کیفیت عالی

معایب استفاده از بالش شیردهی

  • شمشیر دو لبه : استفاده نادرست از بالش پرستاری می تواند باعث چفت شدن نامناسب کودک در هنگام فرو رفتن در بالش شود و دهان گرفتن نوک پستان برای او سخت باشد.
  • جاگیر بودن : مادرانی که همیشه در حال مسافرت هستند، ممکن است حمل بالش به هر کجا که می روند دشوار و دست و پا گیر باشد.
  • نداشتن اندازه استاندارد : زنان با انواع مختلف سایز بدن به بالش های شیردهی در اندازه های متنوع نیاز خواهند داشت. فقدان یک معیار استاندارد ممکن است پیدا کردن اینکه کدام یک از این بالش ها برای مادر مناسب هستند ، دشوار باشد.

نکات مهم هنگام خرید بالش شیردهی

ابعاد و وزن بالش

نخستین نکته ای که به هنگام خرید بالش شیردهی باید به آن توجه کرد، ابعاد و وزن بالش است که هر دو باید در تناسبی کافی با اندام و قدرت تحمل وزن آنان باشد. از طرفی یک بالش شیردهی باید به اندازه ای باشد که سر و گردن نوزاد به راحتی بر روی آن قرار بگیرد و عمل شیردهی به او را برای مادران سهل و آسان کند.

جنس بالش

مورد دوم در خصوص انتخاب و خرید بالش شیردهی مربوط به جنس آن می شود. جنس یک بالش باید از نرمی و لطافت قابل قبولی با توجه به حساس بودن پوست صورت نوزادان برخوردار باشد. فاقد موارد حساسیت زا و آلرژیک بوده و در کل راحتی را برای کودک در حال تغذیه فراهم آورد.

بند قابل تنظیم

ناگفته نماند بسیاری از بالش های شیردهی دارای بندهایی با قابلیت تنظیم اندازه هستند و از این رو شما می توانید به محض پیدا کردن بهترین حالت ممکنه برای شیردهی خود به کودکتان، بندهای آن را سفت کرده و کودک بازیگوش خود را در وضعیت ثابتی برای شیر دادن به وی قرار دهید.

قابلیت شستشوی آسان

بهتر است با توجه به ریخت و پاش های نوزادان در دوران تازه متولد شده خود به سراغ خرید بالش ها و کلا وسایل نوزادی بروید که دارای روکش هستند تا شما بتوانید به محض کثیف شدن، آن ها را مورد شستشو قرار دهید.

قیمت بالش

قیمت بالش شیردهی با توجه به جنس، کیفیت و همچنین نام برند تولید کننده محصول تعیین می شود و این شما هستید که باید با هر میزان بودجه ای که در اختیار دارید، به دنبال خرید بالشی مناسب هم برای مادر و هم برای نوزاد خود باشید.

انواع بالش شیردهی

سوال مهم این است با وجود انواع مختلف بالشت شیردهی، کدام مدل از این بالش برای شما بهتر است؟ بالش شیردهی انواع مختلفی دارد. جدا از این که در شکل متفاوت اند در جنس نیز با هم تفاوت دارند. با وجود این تنوع شما باید بدانید که چه نکاتی را باید در زمان انتخاب آن رعایت کنید:

بسیاری از بالش های شیردهی دور بدن شما بسته می شوند تا بتوانید از دستهایتان برای مراقبت و رسیدگی به نوزاد اسفاده کنید. به طور کلی بالش های شیردهی به شکل C ، O یا U هستند و با وجود تفاوت هایی که در استفاده از آنها وجود دارد اما همگی برای انواعی از روش ها و وضعیت های شیردهی مناسب هستند. بالش های O شکل دور تا دور بدن بسته می شوند، که اگر به دلیل سزارین و عوارض آن به حمایت بیشتری نیاز داشته باشید، می تواند برایتان مناسب تر باشد. انواع C و U اما باز هستند و به جز شیردهی، می توانید از آنها برای وضعیت بهتر خواب نوزاد یا خودتان نیز استفاده کنید.

نحوه استفاده از بالش شیردهی چگونه است؟

نحوه ی استفاده از بالش های شیردهی به نوع و مدل آن ها بستگی دارد. برخی از بالش های شیردهی به شکل حرف لاتین C بوده و دور گردن کودک تازه متولد شده قرار می گیرند. برخی نیز به شکل O بوده و دور تا دور کودک را فرار می گیرند. اگر شیرهی به صورت دراز کشیده برای شما آسان تر است، نگران نباشید زیرا بالش شیردهی مناسبی برای شما نیز وجود دارد.

نحوه ی استفاده از بالش شیردهی به این صورت است که بالش را به روی پاهای خود قرار داده و سپس کودک خود را به روی بالش قرار می دهید، توجه داشته باشید که نوک پستان شما باید درست مقابل دهان کودک قرار گرفته و شیردهی را شروع کنید. به این نکته دقت کنید که حجم سینه شما نباید به روی صورت کودک شما قرار گرفته و تنفس را برای کودک دشوار و غیرممکن کند. تنها قسمت نوک سینه باید در دهان کودک قرار بگیرد و کودک وزن سینه را به روی خود حس نکند. برخی از بالش های شیردهی دارای بندهایی هستند که می توانید با وصل کردن آن ها به نوزاد روند شیردهی را آسان تر کنید.

ضرورت خرید بالش شیردهی

مزایا و کاربردهای این محصول، باعث شده است که خرید آن به بسیاری از مادران توصیه شود. در ماه های اول، شیردهی به نوزاد حداقل 5 ساعت در روز طول می کشد. مسلما عملیات شیردهی برای یک مادر در طول این مدت زمان، کار بسیار طاقت فرسایی است و ممکن است که ستون فقرات، گردن و شانه فرد، تحت فشار بیش از حد قرار بگیرد. به همین خاطر بالش های شیردهی جهت جلوگیری از این مشکل تولید شده اند که فعالیت شیردادن مادر به نوزاد پس از بارداری، بسیار آسان گردد.

این محصول از لحاظ ارگونومیک طوری طراحی شده که کاملا منطبق با ساختمان بدن نوزاد است و همینطور مادر می تواند در بهترین وضع ممکن به فرزند تازه متولد شده خود شیر دهد. به همین جهت است که خرید این محصول با توجه به مزایای فراوان آن به مادران توصیه می شود.

آیا می توان از بالش های معمولی به عنوان بالش شیردهی استفاده کرد؟

توجه داشته باشید که بهترین بالش های شیردهی بسیار متفاوت از بالش های عادی هستند و از بالش های عادی نمی توان به عنوان بالش شیردهی استفاده کرد.

چرا باید از بالش شیردهی استفاده کنیم ؟

استفاده از بالش شیردهی موجب می شود که نوزاد شما در استناندارد ترین حالت ممکن قرار گرفته و کمر آن صاف بوده و دچار گردن درد نشود و از شیر خوردن لذت ببرد. از طرفی استفاده از شیردهی موجب سهولت روند شیر دادن برای مادر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا