آموزشی

منظور از شانه و تراکم در فرش چیست؟

اهمیت شانه و تراکم فرش ماشینی چیست؟

معمولاً هنگام خرید فرشهای ماشینی ، فروشنده هنگام بازگو کردن اطلاعات مربوط به فرشهای ماشینی ، چیزی در مورد شانه و تراکم آن می گوید ، بنابراین تصمیم گرفتیم در این مقاله درباره این اصطلاحات و تأثیر آنها بر فرشهای ماشینی صحبت کنیم. در ادامه به موضوع شانه و تراکم و تأثیر آن بر قیمت و کیفیت فرش خواهیم پرداخت. یکی از باورهای غلطی که در بین مردم شکل گرفته این است که هر چقدر چگالی محصول بالاتر باشد ، کیفیت آن بالاتر است و بالعکس ، چگالی کمتر ، کیفیت پایین تری دارد ؛ برخلاف تصور عمومی ، کیفیت فرش های ماشینی هیچ ارتباطی با شانه و تراکم محصول ندارد و اغلب بر زیبایی و ظرافت آن تأثیر می گذارد. اگر بخواهیم این را با مثالی توضیح دهیم ، می توان گفت اگر بخواهیم فرشی با تراکم و شانه بالا بخریم ، در حالی که بافت از الیاف کم کیفیت ساخته شده است ، محصول از کیفیت پایینی برخوردار خواهد بود. همچنین می توان گفت اگر از الیاف با کیفیت بالا در بافت فرش استفاده شود و از شانه و تراکم بالایی برخوردار باشد ، فرش از کیفیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. حال می خواهیم بدانیم که شانه و چگالی چه فوایدی دارد؟

ترتیب شانه و تراکم فرش


معمولاً افرادی هستند که با فرش و مشخصات آن آشنایی چندانی ندارند و ممکن است این سوال پیش بیاید که تراکم و شانه فرش چقدر است؟ یا تفاوت شانه و تراکم چیست؟ با خواندن مطالب ، با مفهوم تراکم و شانه آشنا خواهید شد.
هر فرش دارای دو نوع تراکم یا ویژگی است که عبارتند از: عرضی (شانه) و طولی (تراکم)

شانه فرش چیست؟


تراکم عرضی یا شانه فرش: تعداد ریشه ها یا گره ها در هر متر مربع از عرض فرش را شانه می نامند ، به عنوان مثال فرش ماشینی 700 شانه به معنای آن است که 700 متر مکعب (گره) در هر متر مکعب عرض فرش بافته می شود . .
شانه های رایج در بازار فرش: فرش 500 شانه ، فرش 700 شانه ، فرش 1000 شانه و فرش 1200 شانه.

تراکم فرش ها چقدر است؟


تراکم طولی فرش (تراکم): تراکم نیز مانند شانه است و به آن تعداد گره در متر مربع طول فرش دستگاه گفته می شود. به عنوان مثال ، فرشی با تراکم 2550 در هر متر مربع به طول 2550 ریشه یا گره بافته شده است.
تراکم فرش: 600 ، 700 ، 800 ، 1000 ، 1700 ، 2000 ، تراکم 2550 ، تراکم 2700 ، تراکم 3000 ، تراکم 3600

تأثیر تراکم زیاد روی فرش ها

رابطه مستقیم تراکم فرش و قیمت آن را نمی توان نادیده گرفت ، زیرا هرچه تراکم فرش بیشتر باشد ، قیمت آن نیز بالاتر است. برای انتخاب فرشی با قیمت مناسب تر و ارزان تر ، باید محصولی با تراکم کمتر را انتخاب کنید.


تعداد گره های فرش چقدر است؟


تعداد گره ها (ریشه ها) در هر متر مربع: اگر تعداد گره ها از نظر تراکم (طول) برابر با 2700 و تعداد ریشه ها از نظر شانه(عرض) برابر با 700 باشد ، تعداد گره ها در هر متر مربع برابر است با : 2700 * 700 = 1890000

بهترین شانه و تراکم فرش ها


در نتیجه ، هرچه فرش شانه کمتر داشته باشد ، فرش ماشینی کوچکتر شده و بسیار شبیه فرش دستباف است. بنابراین ، به آنها فرش دستباف نیز گفته می شود ، بنابراین شانه با نقش کوچک فرش و تراکم فرش همانطور که از نامش پیداست ، مرتبط است.
 مشخص است که این به دلیل فشردگی فرش است و هرچه تراکم فرش بیشتر باشد ، فرش سخت و سنگین می شود. اگر قصد خرید فرش ماشینی را دارید ، پیشنهاد می کنیم فرش هایی با تراکم بالا و شانه بخرید ، زیرا این فرش ها با دوام هستند و ماندگاری بیشتری نسبت به سایر فرش ها دارند.

شانه های روی فرش


شانه موجود در فرش ماشینی نیز نوعی تراکم است که در اصل تراکم عرضی نامیده می شود ، با این تفاوت که هنگام شمارش تعداد ریشه های فرش ، گره های بافتنی را در یک متر عرض آن می شماریم. به عنوان مثال ، اگر فرشی با 1200 شانه داشته باشیم ؛ باید 1200 گره در یک متر عرض و 3600 ریشه در سه متر طول آن باشد.

ضربه زیاد روی شانه روی فرش


افزایش تعداد شانه فرشهای ماشینی در بهبود کیفیت محصول مثر است. شانه مانند تراکم رابطه مستقیمی با قیمت محصول دارد. اگر زیبایی محصول خود را می خواهید بهتر است از فرش هایی با تراکم و شانه بالا استفاده کنید اما اگر قیمت یکی از مواردی است که به آن توجه می کنید بهتر است فرشی با تراکم و شانه کمتر و کیفیت بالا انتخاب کنید .



 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا