آموزشی

آشنایی با انواع پارچه مبلی

هنگامی که برای خرید یک مبل راحتی اقدام می‌کنید، پارچه مبلی شاید اولین چیزی نباشد که نظر شما را به خود جلب می‌کند. اما زمانیکه با طیف وسیع پارچه‌های مبلی روبرو می‌شوید، در صورتی می‌توانید بهترین تصمیم را برای انتخاب بگیرید که اندکی اطلاعات اولیه در مورد انواع جنس پارچه‌ها و نکات مثبت و منفی آنها در اختیار داشته باشید.

انواع پارچه‌های مبلی به سه دسته‌ی اصلی دارای الیاف طبیعی، مصنوعی و چرمی تقسیم بندی می شود. پس با تنوع زیادی که در هر کدام از این سه دسته وجود دارد، هر کسی می‌تواند پارچه مورد پسند خود را به گونه ای انتخاب کند که در عین حال با دکوراسیون محیط اداری یا مسکونی خود هماهنگ باشد. مبلمان اصلی ترین لوازم دکوراتیو منزل یا اداره را تشکیل می دهد، لذا شیک و منحصربه‌فرد بودن آنها تاثیر بسیاری در زیبایی و نمای آن فضا دارد. عامل اصلی زیبایی مبل در درجه اول به پارچه یا همان روکش مبل باز می گردد. علاوه بر زیبایی پارچه در دوام و طول عمر مبل نیز نقش دارد.

پارچه یکی از شاخص ها مهم خرید مبل راحتی است. جنس پارچه عامل کلیدی در دوام مبلمان است و طرح و رنگ آن نیز بایستی با سبک دکوراسیون منزل هماهنگ باشد.

انواع پارچه مبلی

از آنجاییکه مبلمان وسیله ای است که برای استراحت روزانه بطور مدوام مورد استفاده قرار می گیرد،  احتیاج به پارچه‌‌ی مبلی بادوام دارند. پارچه‌های پنبه‌ای و کتانی بهترین انتخاب در این مورد هستند و همچنین نیز می‌توان از پارچه‌های جنس فیبر مصنوعی که الیافی مشابه این دو را دارند و در مقابل جذب کردن لکه مقاوم هستند، استفاده کرد. درست است که می‌توان لکه‌ها را از روی پارچه و پنبه پاک کرد، اما انجام این کار آسان نخواهد بود.

پارچه های ترکیبی الیاف طبیعی و مصنوعی در عرض یک سال گلوله گلوله می شوند. پارچه‌های پشمی زیبا و بادوام هستند اما قیمت بالایی دارند. پارچه‌های ابریشمی نرم و شفاف اما نازک هستند. در این میان پارچه‌های دارای طرح‌های چاپی، طرفداران بیشتری نسبت به پارچه‌های بافته شده دارند.

پارچه مبلی مازراتی

یکی از معروف‌ترین پارچه‌های مبلی، پارچه مازراتی است که به خاطر نوع پارچه و کیفیتش از محبوبیت بالایی برخوردار می‌باشد. جنس این نوع پارچه مشابه پارچه مبلی مخمل است با این تفاوت که در پارچه مبلی مازراتی ناهمواری کمتری نسبت به پارچه مخمل وجود دارد. بر روی سطح این نوع پارچه دانه‌ها و بافت‌های ریزی وجود دارد که نظم و پیوستگی خاصی دارند. همین امر باعث زیبایی و منحصربه‌فرد شدن این پارچه مبلی شده است.

پارچه مبلی نخی و پنبه‌ای

الیاف طبیعی شامل پنبه‌ای، نخی، کتانی، ابریشمی و پشمی است. احتمالا شما با این نوع پارچه‌ها، به دلیل استفاده از آنها در انواع البسه آشنایی دارید. ولی در خصوص مبلمان شما با وسعت بیشتری از این نوع پارچه‌ها سر و کار دارید. پارچه‌های نخی، پنبه‌ای، کتان و ابریشم بادوام‌ترین الیاف طبیعی موجود برای استفاده در مبلمان هستند، اما تمامی آنها مستعد آسیب در برابر نور خورشید و رطوبت هستند.
به خاطر داشته باشید، با وجود طبیعی بودن این پارچه ها، ممکن است مراحل تولید آنها همانند مراحل تولید الیاف مصنوعی طی شده باشد. پس اگر به دنبال الیاف کاملا طبیعی هستید، به دنبال برچسب”Certified Organic” (ارگانیک معتبر) باشید.

پارچه مبلی چرمی

امروزه در دنیا مدرن مبلمان با جنس چرم دارای محبوبیت و همچنین استفاده فراوان است که هم در داخل منزل و در اکثر مواقع در اداره‌ها از این جنس پارچه استفاده می‌ شود. این پارچه دارای جنس بسیار نرمی است و در عین‌حال جز مقاوم‌ترین پارچه‌ها در برابر لکه‌ها نیز می‌باشد که باعث شده است تمیز کردن این پارچه مبلی بسیار راحت و بدون هیچگونه سختی باشد. تنها نکته مهم در مورد این پارچه این است که در برابر اجسام تیز ضعف دارد و به راحتی آسیب می بیند. همچنین باید مراقب پوسته شدن چرم روی مبل در اثر سایش باشید.

پارچه مبلی مخمل

بافت پارچه مخمل بسیار محکم و مرتب است، زمانی که به پارچه مبلی مخمل دست میزنید نرمی آن به وضوح حس می گردد. این پارچه به راحتی و به سرعت تمیز می‌شود. پارچه مبلی مخمل بیشتر در منازل شیک و مدرن استفاده می‌گردد و مخصوص خانواده‌هایی است که می خواهند دارای یک مبل خاص و تک باشند.

پارچه مبلی جیر

یکدیگر از محبوب‌ترین انواع پارچه، پارچه مبلی جیر است. به این دلیل که در کنار مدرن بودن دارای طراحی کلاسیک است، طرفداران زیادی دارد. جیر از آن دسته پارچه‌هایی است که هم برای منازل مناسب است و هم برای دفاتر و ادارات. پارچه مبلی جیر دارای دو نوع مصنوعی و طبیعی است که این دونوع از نظر سطح کیفی و قیمت بسیار متفاوت هستند. همچنین این پارچه در برابر آب بسیار حساس است و برای تمیز کردن آن باید از شوینده مخصوص پارچه جیر استفاده کرد.

پارچه ریون

پارچه مبلی

جنس پارچه مبلی ریون به لحاظ نرمی و لطافت تا حدودی مشابه پارچه‌های ابریشمی و پنبه‌ای است و استفاده از آن برای انواع منازل و ادارات مناسب است. این نوع پارچه در برابر لکه مقاومت پایینی دارد ولی به سادگی تمیز می‌شود. نقطه ضعف این پارچه مقاومت کم در برابر نور آفتاب است که باعث پوسیدگی آن می شود. بنابراین قراردادن چنین مبلی در مقابل پنجره توصیه نمی شود.

پارچه پلی استر

پلی‌استر یک پارچه ضخیم و مقاوم، هیه شده از ترکیب مواد مصنوعی است که این خاصیت را ه پارچه می‌دهد که در برابر استفاده روزانه و مداوم از مبلمان مقاوم باشد. در دسته پارچه های پلی استر انواع مختلفی چون پارچه‌های جنس میکروفیبر، پلی‌استر، بوم، برخی پوست‌های کتانی، ساتن و … قرار می گیرد. پلی‌استر دارای مقاومت بالایی در برابر نور خورشید و استفاده مداوم است و به هیچ عنوانی رنگ آن کم رنگ نخواهد شد. این پارچه بر خلاف پارچه نخی و پنبه‌ای دارای انعطاف‌پذیری بیشتری است که همین خاصیت باعث جلوگیری از شل شدن پارچه در اثر استفاده طولانی مدت می‌شود. در آخر نیز توصیه می‌شود، از قرار دادن مبل در مقابل لوازم گرمایی خودداری کرده، زیرا پارچه های پلی استر در برابر سوختگی آسیب‌پذیر هستند. همچنین از قرار دادن کوسن‌هایی از این جنس در خشک کن جدا خودداری کنید.

در انتخاب پارچه مبل حتما به مواردی از جمله نوع نیاز خود، داشتن فرزند کوچک یا حیوان خانگی، میزان استفاده، مسکونی یا اداری بودن محیط، محل قرار گیری مبل در منزل و … توجه کنید.

نتیجه‌گیری

پارچه‌های جنس پنبه‌ای، مصنوعی و ترکیبی، انتخاب‌های مقرون به صرفه‌ای برای خریداران با بودجه‌ی متوسط هستند. خانواده‌های دارای حیوانات خانگی و فرزندان کوچک باید از پارچه‌های مقاومی مانند جیر یا میکرو فیبر استفاده کنند. افرادی که به دنبال پارچه‌های گران قیمت و لوکس هستند می توانند پارچه‌های با تراکم بالاتر و الیاف سنتی مانند کتان، ابریشم و پشم را انتخاب کنند. در نهایت باید اضافه کرد که انتخاب یک پارچه مناسب به معنای انتخاب یک مبل مناسب است. زیرا پارچه عامل کلیدی در زیبایی ظاهری و طول عمر مبلمان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا