آموزشی

بهترین روش جلوگیری از لیز خوردن فرش روی سرامیک

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که فرش های خود را با دقت و ظرافت روی زمین گذاشته باشید، اما هر بار که روی این فرش قدم می گذارید حرکت می کند یا جمع می شود.

یا حتی وقتی زمین می نشینید و استراحت می کنید، فرش روی زمین می لغزد و نمی توانید به راحتی استراحت کنید. در ادامه این مقاله با علل و سپس روش های جلوگیری از سر خوردن فرش آشنا خواهید شد.

یکی از دلایلی که فرش را لغزنده می کند، دور دوزی نکردن فرش است. برای جلوگیری از سر خوردن فرش، اغلب نوارهای چرمی به لبه های فرش دوخته می شود تا از لغزش روی زمین جلوگیری شود.

جنس نخ فرش یکی دیگر از دلایل لغزش فرش است. بهترین جنس برای نخ فرش، نخ اکریلیک است. اما اگر نخ فرش شما اکریلیک نیست نگران نباشید. با استفاده از روش های زیر می توانید از سر خوردن فرش جلوگیری کنید.

راه هایی برای جلوگیری از سر خوردن فرش

راه هایی برای جلوگیری از سر خوردن فرش روی زمین وجود دارد. این روش ها به جلوگیری از آسیب هایی که در اثر لغزش روی فرش ایجاد می شود، کمک می کند. برخی از این روشها عبارتند از:

  1. ترمز فرش یا چسب ترمز
  2. لایه های مخصوص
  3. پد لغزش
  4. استفاده از چسب حرارتی
  5. قرار دادن اجسام سنگین روی فرش

ترمز فرش

ترمز فرش یا چسب ترمز یکی از روش هایی است که به جلوگیری از سر خوردن فرش کمک می کند. ترمز فرش یک محصول لاستیکی است که به بافت فرش آسیب نمی رساند. ویژگی های ترمز فرش شامل موارد زیر است:

•    قابل شستشو است و می توان بارها و بارها از آن استفاده کرد.
•    روی فرش و سرامیک تأثیر نمی گذارد و به آنها نمی چسبد.


می توان گفت استفاده از ترمز فرش بهترین راه برای جلوگیری از سر خوردن فرش است. اگر شما از جمله افرادی هستید که فرش خود را زیاد می شویند، این روش برای شما بهترین روش است. این روش نیز مقرون به صرفه است و قیمت مناسبی دارد و همه می توانند از آن استفاده کنند. ترمزهای فرش یا بست های مخصوص نیز روشهای مناسبی برای فرش روی پله ها هستند. برای استفاده از آن ، حتما آن را پشت فرش و جایی که ریشه ندارد بچسبانید. چسب ترمز را در چهار طرف فرش بچسبانید.

لایه های مخصوص سرخوردن

راه دیگر جلوگیری از سر خوردن فرش استفاده از لایه های مخصوص است. این لایه ها کمی ضخیم هستند و زیر فرش قرار می گیرند تا برجستگی ایجاد نشود. برای خرید این لایه ها یا آستر، مطمئن شوید که اندازه آن از فرش کوچکتر باشد.

پدلغزش

استفاده از پد های لغزش یکی دیگر از راه های جلوگیری از سر خوردن فرش است. این پد ها جنس متفاوتی دارند که باید با توجه به جنس کف انتخاب شوند. به عنوان مثال، پد مناسب برای سرامیک یا سنگ از فوم یا لاستیک ساخته شده است که به کف می چسبد و از سر خوردن فرش روی آن جلوگیری می کند. پد لغزش زیر فرش قرار می گیرد و باید دقیقاً اندازه فرش باشد.

برای چسباندن پد به فرش می توانید از چسب فرش دو طرفه استفاده کنید. چسب را در پشت فرش و دور لبه فرش بچسبانید. برای چسبندگی بیشتر می توانید کمی چسب در وسط فرش قرار دهید.

پد لغزش از کشیدگی پایه و بافت فرش جلوگیری می کند و بنابراین از ساییدگی، پارگی و سایر عوارض ناشی از راه رفتن زیاد روی فرش جلوگیری می کند و باعث ماندگاری و ثبات کیفیت فرش می شود.

استفاده از چسب حرارتی

چسب های حرارتی نیز با چسباندن پشت و اطراف فرش و خشک شدن آن، از لغزش فرش جلوگیری می کنند.

استفاده از این روش برای همه فرش ها مناسب نیست زیرا باعث آسیب می شود. فرش های ساخته شده از پلی استر یا ویسکوزباعث آسیب فرش ها میشود.

قرار دادن اجسام سنگین روی فرش

قرار دادن اجسام سنگین روی فرش یکی دیگر از راه های جلوگیری از سر خوردن فرش است. برای این منظور از تجهیزات سنگین مانند مبل ، میز جلو مبلی، کمد و هر وسیله دیگری که بتواند از سر خوردن فرش جلوگیری کند استفاده شده و بر روی فرش قرار می گیرد. البته ممکن است این روش برای همه فضاهای این فرش ها مناسب و کاربردی نباشد. به عنوان مثال، این روش برای فرش های کوچک مناسب نیست و بهتر است از روش های دیگری که برای آنها ذکر شده استفاده شود.


آیا ضخامت فرش بر جلوگیری از سر خوردن فرش تأثیر می گذارد؟


برخی معتقدند هرچه فرش ضخیم تر باشد احتمال لغزش آن کمتر است، اما مشاهده شده است که فرش های ضخیمی وجود دارد که نه تنها روی سرامیک بلکه روی موکت نیز می لغزد.

نحوه قرار دادن فرش روی سرامیک

1. فاصله فرش از دیوار
برای پهن کردن فرش روی سرامیک، بهتر است فرش را در فاصله ای از دیوار نگه دارید. فاصله 20 تا 30 سانتی متر برای فضاهای کوچک و 50 تا 60 سانتی متر برای فضاهای بزرگ ضروری است.

2. فاصله بین فرش ها
علاوه بر رعایت فاصله فرش ها از دیوار، بهتر است فاصله بین فرش های کنار هم را نیز در نظر بگیرید. ایجاد فضای بین فرش ها باعث می شود فضای خانه شیک تر و جذاب تر شود.

3. ارتباط بین پایه های مبل و فرش
یکی از مواردی که هنگام گذاشتن فرش روی سرامیک باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب قرار دادن مبلمان روی فرش است.

در ادامه مقاله می خواهیم دلایل لغزش فرش روی سرامیک یا فرش و راه های جلوگیری از آنها را به شما معرفی کنیم.

علل سر خوردن فرش

فرش ها برای ایمنی و راحتی خانواده خریداری می شوند، بنابراین نباید به خانواده آسیب برساند. لیز خوردن فرش ها می تواند صدمات جدی به افراد مسن و کودکان وارد کند که گاهی جبران ناپذیر است. بنابراین، بهتر است با روش های مناسب از چنین مشکلی جلوگیری کنید.

راه حل مشکل لیزخوردن فرش ها

بسیاری از شما ممکن است با لیز خوردن فرش روی کف اتاق مشکل داشته باشید و مدام مجبور شوید فرش را که لغزنده و کج شده است صاف کنید تا مشکل لغزش فرش حل شود. در این بخش به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توان حرکت فرش را متوقف کرد.

دلایل زیادی برای لیز خوردن فرش وجود دارد، مانند دوردوزی فرش ،چرم و جنس نخ فرش. برخی از تولیدکنندگان فرش در سراسر کشور فرش را با چرم می دوزند تا از سر خوردن روی سرامیک جلوگیری شود. علاوه بر این، جنس نخ بافته شده در فرش تأثیر زیادی روی فرش دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا