آموزشی

خصوصیات فرش بر اساس تراکم

ویژگی فرش ماشینی بر اساس تراکم
هر فرش ماشینی بسته به تعداد شانه و تراکم در دسته های مختلفی تولید و عرضه می شود. هر یک از قالی های ماشینی با توجه به تعداد گره های موجود در یک متر عرضی و تعداد ریشه های موجود در یک متر طولی فرش در دسته های فرش 700 شانه، فرش 1000 شانه، فرش 1200 شانه، فرش 1500 شانه قرار می گیرد وهر محصول بر اساس ویژگی هایی که دارد برای مکانی خاص و فضایی متفاوت به کار می رود.
تراکم با وزن و کیفیت فرش ماشینی در ارتباط مستقیم می باشد. تراکم بالا در فرش ماشینی باعث می شود که ظاهر و نقشه فرش زیباتر باشد و امکان بافت فرش با نقشه های شلوغ فرش دستباف وجود داشته باشد. ولی زمانی که تراکم قالی های ماشینی افزایش می یابد فرش سنگین تر می شود و در عوض از ضخامت ان کاسته می گردد. زیبایی قالی های ماشینی تراکم بالا بسیار چشم گیر است و نقوش ریز در بافت آن جلوه ای خاص به انواع دکوراسیون ها می دهد.

خصوصیات فرش 700 شانه بر اساس تراکم
فرش ماشینی هفتصد شانه یکی از فرش های با کیفیت و قیمت مناسب بازار است که با تعداد تراکم طولی 2100 تا 3000 تولید می شود و بهترین تراکم برای این فرش ها به خاطر تعداد 700 گره در عرض برابر 2550 است. بالا رفتن تراکم طولی در این محصولات سبب ریز بافت تر شدن فرش می شود و ان را در دسته قالی های ماشینی دستبافگونه قرار می دهد.
قالی هفتصد شانه به دلیل تراکم عرضی کم از ضخامت بیشتری برخودار است و ارتفاع نخ خاب بیشتری نسبت به فرش های تراکم بالا دارد. خاب این فرش ماشینی در مرحله اهار فرش کم تعیین می شود تا نقش و نگار قالی به خوبی مشخص باشد.
برای بافت قالی هفتصد شانه اورژینال از دستگاه های hcpx2 استفاده می شود که از به روزترین ماشین الات بافندگی می باشد. الیاف به کار رفته در قالی های هفتصد شانه اصل کاشان، نخ اکرولیک هیت ست شده است که دوام و زیبایی فرش را تضمین کرده و به خاطر کیفیت بالا طول عمر فرش را افزایش می دهد. فرش 700 شانه اصلی وزنی برابر 42 تا 43 کیلوگرم دارد و نرمی ان به حدی است که می تواند در اتاق خواب و سایر مکان هایی که افراد با زمین تماس دارند به کار رود.

تنوع بالا از لحاظ طرح و رنگ یکی از مهمترین مشخصات فرش 700 شانه است که در انواع فرش 700 شانه هشت رنگ، فرش 700 شانه ده رنگ و فرش هفتصد شانه 12 رنگ تولید و عرضه می شوند.
قالی هفتصد شانه بر اساس تراکم در مدل های قالی هفتصد شانه تبدیلی و فرش طرح هفتصد شانه بافته می شود. تراکم فرش هفتصد شانه تبدیلی 1500 تا 2100 است و به دلیل تراکم طولی کمتر نسبت به فرش اصل 700 شانه با دستگاه تکسیما بافته می شود. فرش طرح هفتصد شانه هم که همان فرش 500 شانه است که با طرح قالی های 700 شانه اصل بافته می شود و دارای تراکم طولی 1000 تا 2000 است. دستگاه بافت فرش ماشینی طرح هفتصد کاشان شونهر و یا تکسیما است و وزن آن قابل تغییر می باشد.

خصوصیات فرش 1000 شانه بر اساس تراکم
فرش ماشینی 1000 شانه از فرش های تراکم بالای بازار است که کیفیت و قیمتی مابین فرش هفتصد شانه و فرش 1200 شانه دارد. برای بافت این محصولات از تراکم طولی برابر 3000 گره و الیاف ظریف اکریلیک استفاده می گردد  فشردگی و انسجام در میان گره های فرش 1000 شانه به دلیلی تراکم 3000 بسیار بالا است وبه همین خاطر است که از الیاف ظریف برای بافت فرش استفاده می شود.
عموما جنس نخ خاب قالی دستبافت گونه 1000 شانه از پنبه و اکرولیک هیت ست می باشد و این فرش ماشینی لوکس در مدل های: قالی هزار شانه تراکم 3000 هشت رنگ، فرش ماشینی هزار شانه تراکم 3000 ده رنگ و فرش 1000 شانه گل برجسته تولید و عرضه می شود. این قالی ماشینی به دلیل تراکم بالا قیمت بالاتری نسبت به قالی هفتصد شانه اصل کاشان دارد و قاعدتا از دسته قالی های لوکس ماشینی به شمار می رود.
دستگاه بافت قالی ماشینی هزار شانه اصل کاشان ، HCI  می باشد که از جدید ترین دستگاه های صنعت فرش بافی است. هیت ست کردن الیاف اکریلیک قالی هزار شانه باعث می شود که نخ خاب در زمان تولید دچار پارگی نشود و از مقاومت بالا و عدم پرزدهی برخودار باشد. برای بافت قالی های نقش برجسته هزار شانه از نخ هایبالک برای بافت گل ها ونقوش برجسته فرش استفاده می شود . فرش ماشینی گل برجسته هزار شانه مانند فرش هزار شانه معمولی تولید می شود و تنها در زمان اهار است که نخ هایبالک ذوب شده و نقش فرش را سه بعدی می نماید.

خصوصیات فرش 1200 شانه براساس تراکم
در بافت فرش های 1200 شانه از الیاف نازک اکریلیک هیت ست شده استفاده می گردد تا نقوش فرش به دلیل تراکم 3600 در هم پیچیده نشوند و ظرافت فرش نمایان شود. تراکم طولی قالی هزار و دویست شانه کاشان برابر 3600 یعنی سه برابر شانه فرش است و به همین علت این قالی های ماشینی تراکم بالا، بسیار ریز بافت و ظریف هستند. تعداد رنگ به کار رفته در قالی 1200 شانه برابر هشت پالت رنگی است و فرش مناسب فرش پذیرایی می باشد .
قالی 1200 شانه تراکم 3600 کاشان به صورت فرش گل برجسته نیز تولید می شد و به خاطر سه بعدی بودن طرح و نقوش به عنوان زیباترین فرش پذیرایی و فرش عروس به بازار عرضه می گردد. علت برجسته شدن گل های قالی 1200 نقش برجسته کاشان قرار گرفتن ۲ تا ۳ نوع از نخ هایبالک هیت ست شده در مرحله پرداخت است.

خصوصیات فرش 1500 شانه بر اساس تراکم
فرش های 1500 شانه یکی از ظریف ترین فرش های ماشینی هستند که با تراکم طولی 4500 جز فرش های ماشینی شبه دستباف می باشند. در بافت قالی های جدید 1500 شانه تراکم 4500 اصل از نخ اکریلیک ترک هیت ست استفاده می گردد که  پفکی و سبک بودن الیاف، رنگ پذبری بالا، شستشوی راحت و سریع الیاف، جذب هیچ گونه لکه و کثیفی، عدم پرزدهی الیاف و براق بود ن از ویژگی های این الیاف است. فشردگی بالا در میان گره های فرش 1500 شانه باعث بافت ان با الیاف بسیار ظریف ترک شده است.
طرح های زیبا و خاص در فرش 1500 شانه با تلفیق 8 رنگ زیبا در دستگاه  hcpx3 به وجود می آید. سیستم بافت تمام کامپیوتری با امکان پردازش و برنامه ریزی برای 4500 سر نخ به صورت مجزا از ویژگی های دستگاه بافنده فرش ماشینی هزار و پانصد شانه تراکم بالای اصل کاشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا