آموزشی

انواع لامپ‌های تزیینی

نورپردازی تا چند سال قبل تنها کاربرد روشنایی داشت. در واقع طراحان داخلی بدون اینکه به ظاهر و جلوه بصری انواع لامپ و و شیوه‌های نورپردازی در محیط توجه کنند، تنها در نقاط مورد نیاز لوازم روشنایی نصب می‌کردند. تصور غالب این بود که دکوراسیون داخلی بیش از هرچیز به نحوه چیدمان و معماری داخلی بستگی دارد.

گسترش شیوه‌های نوین نورپردازی باعث شد تا این باور در طول سال‌های گذشته کم‌رنگ شود. حالا دیگر همه افراد از معماران داخلی تا مصرف‌کنندگان عادی می‌دانند که نورپردازی و استفاده از انواع نورهای دکوراتیو می‌تواند یکی از اصلی‌ترین گام‌ها برای ایجاد فضایی متفاوت و دکوراسیونی خاص باشد.

دسته‌ای از ابزارها که به اجرای نورپردازی مدرن و خاص کمک می‌کنند، انواع لامپ‌های تزیینی هستند. اگر با این مدل از لوازم روشنایی آشنایی ندارید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در ادامه به شما خواهیم گفت که لامپ تزیینی چیست و چه مدل‌های محبوبی از آن را می‌توانید در بازار پیدا کنید.

لامپ تزیینی چیست؟

لامپ تزیینی دسته‌ای از ابزارهای روشنایی هستند که برای نورپردازی در فضاهای خاص از آن‌ها استفاده می‌شود. هدف از استفاده لامپ تزیینی در نورپردازی، جلب توجه در بخش خاصی از خانه و در حقیقت برجسته‌سازی یک فضای خاص از دکوراسیون است.

لامپ‌های تزیینی تنها جنبه زیبایی ندارند، بلکه بخش مهمی از نور مورد نیاز را در نورپردازی نوین تأمین می‌کنند. برای مثال ممکن است در یک اتاق با طراحی منحصر به‌فرد، از چراغ‌های تزیینی برای روشنایی استفاده شود. بنابراین اگرچه ظاهر لامپ دکوراتیو است، اما قابل استفاده است و لزوما تزیینی نیست.

چرا لامپ دکوراتیو محبوب است؟

استفاده از لامپ‌های دکوراتیو موثرترین و ساده‌ترین راه برای ایجاد یک نورپردازی خاص و ایجاد تمایز در چیدمان خانه است. از طرف دیگر روشنایی استاندارد و البته زیبا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های طراحی داخلی به حساب می‌آید. نورپردازی تزیینی علاوه ‌بر تاثیرگذاری بر ظاهر دکوراسیون، می‌تواند حس و حال خانه را نیز تغییر دهد.

این روزها لامپ‌های تزیینی در اشکال خاص و متنوع، طرح‌های غیرمعمول و رنگ‌ها و الگوهای خلاقانه در بازار وجود دارند و برای هر سبک دکوراسیونی مناسب هستند. این چراغ‌ها ساختارهای متفاوتی نیز دارند. تعدادی از مدل‌های لامپ تزیینی به پریز برق متصل می‌شوند و برخی دیگر ممکن است با باتری کار کنند. در سال‌های اخیر تعدادی از لامپ‌های تزیینی نیز در دنیا تولید شدند که از انرژی خورشیدی بهره می‌برند.

لامپ ادیسونی یا فیلامنتی

یکی از انواع لامپ‌های تزیینی که این روزها آن را در دکوراسیون فضاهایی مانند ویترین مغازه‌ها، راهروها یا رستوران‌ها می‌بینید، لامپ‌های ادیسونی هستند. این لامپ‌ها که به لامپ فیلامنتی یا LED فیلامنتی نیز شناخته می‌شوند، ظاهری متفاوت و جذاب دارند. چراغ ادیسونی در حقیقت یک حباب شیشه‌ای گرد، خیاری، ستاره‌ای و … است که رشته‌هایی از نور را می‌توانید به‌صورت خطی در آن ببینید. این لامپ‌ها نمونه جدیدی از لامپ‌های LED هستند که با تکنولوژی روز دنیا و نورپردازی آمیخته شده‌اند.

لامپ ادیسونی اغلب برای زیباسازی فضا و به صورت تزیینی استفاده می‌شود، اما جالب است بدانید که نور منتشرشده از آن، کاملا بهینه و استاندارد است. به عبارت دیگر نور چراغ ادیسونی، نور خورشید در میزان استاندارد و اندازه‌گیری‌شده است، به همین دلیل می‌تواند یک منبع نوری جذاب و دکوراتیو در خانه، محل کار، نمایشگاه یا ویترین مغازه شما باشد.

قیمت این لامپ‌ها با توجه به ابعاد، ولتاژ و شکل‌های مختلفی که دارند، متفاوت است. برای مثال ممکن است قیمت لامپ ادیسونی ستاره‌ای به دلیل شکل ظاهری خاص و جذابش بالاتر از لامپ ادیسونی حبابی باشد. به ویژه توصیه می‌کنیم که اگر به فکر ایجاد یک نورپردازی مدرن و البته متفاوت در فروشگاه خود هستید، این نوع از لامپ‌های تزیینی را فراموش نکنید.

نور استاندارد فروشگاه، نوری است که هم برای مشتری خوشایند باشد و هم زیبایی را چند برابر کند. بنابراین می‌توانید به تلفیق نورهای ال‌ای‌دی سفید و پر نور با لامپ‌های دکوراتیو فکر کنید.

لامپ‌های ال‌ای‌دی تزیینی

با افزایش استقبال از خرید چراغ دکوراتیو در سال‌های اخیر، لامپ‌های LED تزیینی با مدل‌های متفاوت پا به بازار گذاشتند. این لامپ‌ها انواع مختلفی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به لامپ‌های ال‌ای‌دی سه‌بعدی، لامپ‌های رشته‌ای تزیینی و LED شلنگی نیز اشاره کرد. ساختار همه این لامپ‌ها به گونه‌ای است که بیشتر برای ایجاد تنوع و تغییر در دکوراسیون از آن‌ها استفاده می‌شود. برای مثال، لامپ ال‌ای‌دی سه‌بعدی یک لامپ حبابی است که درون آن تعداد زیادی LED با رنگ‌های متنوع وجود دارد.

لامپ ال‌ای‌دی حبابی نیز یکی دیگر از انواع چراغ تزیینی است که بیشتر به دلیل رنگ‌های متنوع در دکوراسیون خانه‌ها و برای تزیین ویترین فروشگاه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

ال ای دی‌های شلنگی نیز ممکن است ظاهر دکوراتیوی نداشته باشند، اما از آن‌ها برای تزیین بخش‌های مختلف استفاده می‌کنند. برای مثال بخشی از نورپردازی دکوراتیو آسمان شب با کمک این نوارهای نور صورت می‌گیرد.

لامپ‌های فلورسنت فشرده (CFL)

شاید دیدن لامپ‌های فلورسنت فشرده در لیست انواع لامپ‌های تزیینی کمی عجیب و دور از ذهن به‌نظر برسد. در سال‌های گذشته و با ایجاد تحول در دکوراسیون داخلی، لامپ‌های فلورسنت نیز به جمع چراغ‌های تزیینی وارد شدند. این لامپ‌ها بیشتر در دکوراسیون مدرن و در فضاهایی که نیاز به نور فوق‌العاده دارند، استفاده می‌شود. برای مثال از لامپ فلورسنت فشرده با رنگ سفید و شکل حبابی می‌توان دور آینه‌های قدی شوروم‌ها یا آینه گریم سال‌های زیبایی استفاده کرد.

با این انتخاب هم نور منحصربه‌فرد و فوق‌العاده‌ای در فضا ایجاد می‌شود و هم یک سبک خاص از نورپردازی را اجرا کرده‌اید. این لامپ‌ها، رنگ‌های دیگری مانند زرد و یخی نیز دارند، اما برای استفاده تزیینی، نور مهتابی بهترین انتخاب است.

ریسه تزیینی

ریسه‌های تزیینی یکی از بهترین مدل‌ها در میان چراغ‌های دکوراتیو هستند. این چراغ‌ها معمولا رشته‌های ال‌ای‌دی به‌هم پیوسته‌ای هستند که می‌توانند در بخش‌های دلخواه دکوراسیون نصب شوند. ریسه نور تزیینی انواع متفاوتی دارد و آن را در رنگ‌های مختلف نیز می‌توانید در بازار پیدا کنید. از این چراغ‌های تزیینی بیشتر برای نورپردازی شب اتاق خواب استفاده می‌شوند.

دیوارکوب و لوستر مدرن

لوستر یکی از مهم‌ترین لوازم در میان اسباب خانه است و به ویژه در دکوراسیون خانه ایرانی‌ها نقش مهمی دارد. لوسترها اغلب دارای فضایی برای نصب لامپ هستند، بنابراین نمی‌توان این سبک از لوسترهای سنتی را در دسته چراغ‌های دکوراتیو قرار داد.

لوسترهای مدرن و مینیمال امروزی ساختاری متفاوت دارند. این نوع از لوسترها، ال‌ای‌دی‌ها یا لامپ‌هایی نواری دارند و با ساختار لوستر همگن و یکدست هستند، به همین دلیل دیوارکوب و لوسترهای مدرن نیز در لیست انواع لامپ‌های تزیینی قرار می‌گیرند.

کلام آخر

نورپردازی مدرن مجموعه‌ای به هم پیوسته از لوازم روشنایی جدید و امروزی و سبک‌های نوین اجرا است. بنابراین برای ایجاد یک دکوراسیون داخلی منحصربه‌فرد، باید از انواع لامپ تزیینی در کنار لامپ‌های معمولی استفاده کرد. لامپ‌های دکوراتیو انواع متفاوتی دارند و برای برجسته‌سازی یک بخش از فضا و جلب توجه بیننده به دکوراسیون اضافه می‌شوند. بنابراین استفاده از آن‌ها در کنار لامپ‌های معمولی توصیه می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا