آموزشی

آشنایی با انواع فرش ماشینی

انواع فرش ماشینی در بازار تنوع بسیاری دارد که بر اساس دستگاه بافت، مواد اولیه، شانه، تراکم و مدل های مختلف دسته بندی می شود.

در این مقاله ما به معرفی انواع فرش ماشینی موجود در بازار می پردازیم و به بررسی قیمت آن ها و کارایی آن نیز خواهیم پرداخت،

اگر فرصت کافی برای مطالعه این مقاله را ندارید می توانید از طریق لینک زیر فرش های مختلف را مشهاده و خریداری کنید . همچنین اگر وقت کافی دارید خوشحال می شویم با ادامه این مقاله مفید باآقای جهیزیه همراه باشید.

انواع فرش ماشینی بر اساس جنس نخ خاب

در فرش ماشینی از طیف گسترده­ای از الیاف مصنوعی استفاده می شد. نخستین نسل از فرش های ماشینی با پشم های ریسیده شده بافته می شد که اصطلاحاً به آنها فرش ماشینی پشمی گفته می شود.

اما به دلیل برخی محدودیت های فنی و صرفه جویی در هزینه ها، پس از مدتی الیاف مصنوعی جای الیاف پشمی را گرفت. در نسل بعد از فرش پشمی، فرش ها با ۳ نوع نخ بافته می شد، آکریلیک، BCF و یا ترکیبی از این دو که به آن یک نخ آکریلیک گفته می شد. یعنی نخ اصلی آن که رنگ زمینه را تشکیل می داد آکریلیک بود و سایر رنگ های BCF بود.

امروزه اکثر نخ­هایی که در فرش­های ماشینی استفاده می­شوند عمدتاً از پلی پروپیلن، پلی استر، نایلون، آکریلیک و نخ رشته­ ای تشکیل شده­ است.

نوع پرداخت و تشکیل هرکدام از این نخ­ها و کاربرد آن­ها متفاوت است. برای مصارف خانگی بهترین نخ فرش نخی است که درصد نخ رشته­ ای و آکریلیک در آن بیشتر باشد.

نخ رشته­ ای از پشم بیشتری تشکیل شده و بافت محکم­ تری دارد. از طرف دیگر نخ­های آکریلیک خاصیت ارتجاعی بیشتری دارند و همچنین راحت‌­تر تمیز می‌­شوند.

وجود این دو خاصیت در یک نخ یک فرش دلیلی بر مرغوب بودن آن فرش است.

فرش های ابریشمی معمولا با نخ پلی استر بافته می شود که اگرچه زیبایی بیشتری دارند، اما از طول عمر کمتری برخوردارند.

برای تولید یک فرش مناسب ابتدا باید کیفیت نخ آن بررسی شود. مواردی که در مرحله ­ی کنترل کیفیت نخ باید بررسی شوند عبارتند از: قطر نخ، طول نخ، درصد انعطاف پذیری و میزان کشسانی نخ. همچنین در کنار همه ­ی موارد ذکر شده مراحل تولید نخ فرش هم باید کنترل شود.

انواع فرش ماشینی بر اساس شانه

تراکم عرضی یا شانه، پارامتری برای بیان تعداد نخ های خاب در یک متر عرض فرش ماشینی می باشد.

برای بیان تراکم عرضی فرش، تعداد دندانه های شانه در یک متر طول شانه ماشین بافندگی را بیان می کنند. تراکم عرضی فرش را با شانه بیان می کنند.

به طور مثال، فرشی که در ماشین بافندگی ۷۰۰ شانه (با ۷۰۰ دندانه در یک متر شانه) بافته می شود، به فرش تراکم ۷۰۰ شانه معروف است و به این معنی است که در یک متر عرض فرش بافته شده،۷۰۰ نخ خاب وجود دارد.

به همین دلیل است که تراکم عرضی هر فرش با نمره شانه ماشین بافندگی یکی است. واضح است که تعیین نمره شانه ماشین بافندگی یا تراکم شانه فرش بافته شده، به آسانی و با شمارش تعداد نخ های خاب در یک متر عرض آن،به راحتی امکان پذیر است.

افزایش تراکم شانه و تراکم تاری فرش، مشکلاتی را به هنگام ساخت ماشین ، انجام تعمیرات، نگهداری و نیز به هنگام بافت فرش پدید می آورد.

فرش های ۳۵۰ شانه و ۴۴۰ شانه 

از اولین نسل های فرش ماشینی، فرش های ۳۵۰ شانه و ۴۴۰ شانه بودند که سالها پیش بازار فرش ماشینی ایران را قبضه کرده بودند، اما با ورود فرش ۵۰۰ شانه، بازار خود را از دست دادند.

تراکم بافت فرش های ۳۵۰ شانه معمولا ۷۰۰ و تراکم بافت ۴۴۰ شانه ۹۰۰ می باشد ور در ۵ رنگ بافت می شود.

انواع فرش ماشینی ۳۵۰ شانه و ۴۴۰ شانه جزء ارزانترین فرش های موجود در بازار فرش می باشد.

در حال حاضر این فرش های در کارگاه های کوچک تولید می شود و بیشترین تولید آن، بافت جانمازی، کناره و فرش های ارزان قیمت به ویژه برای صادرات به کشورهای فقیر استفاده می شود.

فرش ۵۰۰ شانه 

فرش ۵۰۰ شانه تا سالها محصول لوکس بازار فرش محسوب می شد. انواع فرش ماشینی ۵۰۰ شانه با ماشین آلات بافت فرش مختلفی مثل واندویل، شونهر، تکسیما و تکنولوژی های ASR، CRX و… بافته می شود.

تراکم بافت فرش های ۵۰۰ شانه از ۱۰۰۰ شروع می شد و با پیشرفت ماشین آلات به فرش های با تراکم بالاتر و تا ۲۲۵۰ بافت می شد.

فرش های ۵۰۰ شانه در ۵ رنگ بافته می شد ولی در دستگاه هایی که بعدها وارد بازار بافت این فرش ها شد مثل CRX، تا ۸ رنگ واقعی نیز در بافت فرش ماشینی استفاده می شد.

بافت فرش های ۵۰۰ شانه همچنان ادامه دارد، اگرچه مثل سابق سهم به سزایی در بازار ندارد، اما با بافت طرح های پرفروش ۷۰۰ شانه با ماشین آلات ۵۰۰ شانه و درج عناوینی روی مارک فرش مثل طرح ۷۰۰ شانه، فرش های ۵۰۰ شانه را در بازار عرضه و به فروش می رسانند.

در نسل انواع فرش ماشینی ۳۵۰، ۴۴۰ و ۵۰۰ شانه تنوع فرش های بسیار محدود بود، به شکلی که شاید در هر سال، نهایتا ۱۰ نقشه بافته می شد.

فرش ۷۰۰ شانه

با ورود فرش های ۷۰۰ شانه در اواسط دهه ۸۰ در بازار انقلابی به وجود آمد. دیگر مثل سابق، تنوع نقشه های بافت فرش ماشینی محدود نبود و فرش ها در بی شمار طرح می توانست بافته شود.

ابتدا دستگاه های CRX شرکت واندویل، فرش های ۷۰۰ شانه را با تراکم ۱۵۰۰ و با ۸ رنگ می بافتند، اما در فاصله کمی واندویل بلژیک دستگاه محبوب HCP را عرضه کرد که فرش های ماشینی را می توانست در تراکم ۲۵۵۰ نیز بافت کند.

این ماشین آلات تنوع رنگی را نیز تا ۱۰ رنگ مختلف نیز رساندند.

اکنون فرش های ۷۰۰ شانه فروش بالاتری نسبت به دیگر فرش ها دارند، علت آن تراکم بافت بالا، خاب مناسب، قیمت نسبتا به صرفه تر و تنوع نقشه هاست.

فرش ۱۰۰۰ شانه

فرش ۱۰۰۰ شانه یکی دیگر از انواع فرش ماشینی است و برای اولین بار در سال ۹۲ و با ماشین آلات واندیل HCI و در شهر کاشان تولید شد.

بافت فرش های ۱۰۰۰ شانه اگر چه سر و صدای زیادی داشت و با قیمت های بالا وارد بازار شد، اما به تدریج سر و صدای آن خوابید و قیمتش متعادل شد.

البته مهمترین دلیل آن شاید ورود فرش های ۱۲۰۰ شانه در فاصله کوتاهی بعد از آن بود، زیرا تنها چند دستگاه بافت ۱۰۰۰ شانه وارد کشور شد و پس از معرفی دستگاه ۱۲۰۰ شانه، شرکت ها به سمت تولید این نوع فرش ها رفتند.

فرش ۱۰۰۰ شانه در دو نوع ۱۰ رنگ و ۸ رنگ و با تراکم ۳۰۰۰ تولید می شود. همچنین این فرش ها به صورت کف ساده و هایبالک (گل برجسته) در بازار وجود دارد.

یکی از خاصیت های فرش های ۱۰۰۰ شانه این است که از فرش های ۱۲۰۰ شانه خاب بیشتری دارند و از طرفی تراکم بالاتری نسبت به فرش های ۷۰۰ شانه دارند و این دو وجهه باعث محبوبیت آن برای کسانی شده که علاوه بر نشست و برخاست بر روی فرش، زیبایی و ریزبافتی فرش نیز برایشان مهم است.

فرش ۱۲۰۰ شانه 

همانطور که گفتیم، فاصله معرفی ماشین آلات بافت ۱۲۰۰ شانه با ۱۰۰۰ شانه کم بود و دستگاه های قالیبافی ۱۲۰۰ شانه فرصت کافی به فرش های ۱۰۰۰ شانه نداد تا به اندازه کافی جا بیافتد.

فرش های ۱۲۰۰ شانه با همان دستگاه واندویل HCI X2 و با مدل جدید فرش هایی با تراکم ۳۶۰۰ تولید می کردند.

خاب فرش در فرش های ۱۲۰۰ شانه کمتر از ۱۰۰۰ شانه است و ضخامت آن حدود ۸ میلیمتر می باشد. فرش های ۱۲۰۰ شانه در انواع ۸ رنگ و ۱۴ رنگ به تولید محصول می پردازند و انواع هایبالک (گل برجسته) و کف ساده آن در بازار وجود دارند.

از این فرش ها بیشتر در سالن پذیرایی استفاده می شود.

فرش ۱۵۰۰ شانه

فرش های ۱۵۰۰ شانه پس از چند سال انتظار به مرحله تولید رسید. این فرش ها با ماشین آلات به روز شده HCI X2 بافته می شود و تراکم بافت آن ۴۵۰۰ می باشد.

این فرش ها به شدت نازک هستند و خاب آن به ۶ میلیمتر می رسد.

در حال حاضر فرش های ۱۵۰۰ شانه به صورت گل برجسته به بازار عرضه شده است.

عوامل موثر در قیمت انواع فرش

تراکم عرضی فرش را شانه فرش می‌گویند. شانه فرش عامل اصلی تعیین قیمت فرش ماشینی به شمار می‌رود چراکه با بیشتر شدن آن نقش‌ها ظریف‌تر بافته می‌شوند.

در حال حاضر فرش های تولید شده در شهر کاشان و مشهد اعم از فرش مشهد، فرش نگین مشهد، فرش آدینا، فرش نیاوران، فرش محتشم زرین و فرش سورنا با تراکم های ۵۰۰ شانه، ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه و با استفاده از با کیفیت ترین الیاف کشورهای آلمان، ژاپن و ترکیه بافته می شوند.

ضمن تاثیر تراکم عرضی در قیمت فرش، تراکم طولی آن نیز بی تاثیر در قیمت انواع فرش ماشینی نمی باشد.

همچنین نوع نخ به کار رفته، دستگاه بافت فرش ماشینی، وزن فرش، بسته بندی و تکمیل و همچنین برند و مارک فرش از عوامل دخیل در قیمت فرش ماشینی می باشد.

چرا فرش های با شانه بالاتر گرانتر است؟

متراکم شدن بیش از حدّ دندانه های شانه،سخت تر شدن ساخت و تعمیر دندانه های شانه در دستگاه بافت فرش ماشینی، تراکم بالاتر میل میلک های چله و خاب و احتمال درگیری بیشتر آنها با یکدیگر را بوجود می آورد.

همچنین سایش بیشتر نخ های چله در تماس با دندانه های متراکم شانه و احتمالاً در تماس با یکدیگر به هنگام حرکت رفت و برگشتی دفتین، طولاتی تر شدن توقف ماشین به هنگام تعویض اسنو چله (به دلیل زمان طولانی تر سربند چله ها) و سخت تر شدن کار کارگران بافنده دریافتن نخ چله یا خاب پاره شده در میان انبوهی از نخ ها و گره زدن آنها، تنها نمونه هایی از مشکلات ناشی از افزایش تراکم شانه یا تراکم تاری فرش در دستگاه بافندگی فرش ماشینی و در نتیجه افزایش قیمت فرش می باشد.

جهت اطلاعات بیشتر و اطلاع از آخرین قیمت فرش میتوانید به صفحه فروشگاه آقای جهیزیه مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا