آموزشی

همه چیز درمورد نخ اکریلیک

آشنایی با نخ اکریلیک هیت ست شده و فرش اکریلیک

امروزه در صنعت نساجی انواع الیاف مصنوعی و طبیعی با کاربرد ها و ویژگی های مختص به خود استفاده می شوند که نخ اکریلیک یکی از این الیاف است . شاید در هنگام خرید فرش ماشینی عبارت اکریلیک یا اکریلیک هیت ست شده به گوشتان خورده باشد و برایتان جالب است که بدانید نخ اکریلیک چیست؟ در این مقاله به صورت جامع و کامل در رابطه با این عنوان توضیحاتی داده شده . با ما همراه شوید:

تعریف اکریلیک : این الیاف مصنوعی از پلیمیری با نام پلی اکریلو نیتریل با میانگین مولی تقریبا 1900 مونومر واحد تشکلیل شده اند . در ایالات متحده به پلیمیر که حداقل 85 درصد آن پلیمر نیتریل باشد اکریلیک گفته می شود.

آکریلیک هیت ست شده چیست؟

واژه هیت ست یا همان هیت ست شده از اصطلاحات رایج در مرحله ریسندگی الیاف است . در فرایند هیت ست ، الیاف طی مراحلی که از آن عبور می کنند ، توسط بخار و گرما تثبیت و بافت درونی آن ریسیده می شود . در نتیجه نخ یا الیافی که از این فرایند عبور می کنند مزیت هایی را به خود اختصاص می دهند که یکی از این الیاف ، اکرلیک هیت ست شده است.

کاربرد های نخ اکریلیک

با توجه به آنکه امروزه الیاف طبیعی پاسخگوی نیاز های بشر نیست ، الیاف مصنوعی بهترین گزینه هستند . همانطور که گفته شد اکرلیک از الیاف کاربردی و مهم در صنعت است و بیشترین استفاده از این الیاف در اموری مانند : تولید جوراب ، روسری ، ژاکت و دستکش ، پارچه بافی ، تولید فرش های ماشینی ( فرش اکریلیک ) و سایبان می باشد . از مزیت ها و فواید نخ اکریلیک می توان به : مقاومت در برابر گرما و سرما ، رطوبت و بید زدگی ، رنگ پذیری خوب ، سبک و گرم و … اشاره کرد.

تا اینجا هدف از این مقاله آشنایی با الیاف اکریلیک و کاربرد های آن بود ، در ادامه با توضیحاتی در رابطه با فرش اکریلیک و مزیت های آن آشنا خواهید شد.

فرش اکریلیک و مزیت های آن

همانطور که میدانید امروزه بیش از نیمی از فرش های ماشینی موجود در بازار فرش از جنس اکریلیک هستند و بالاترین درجه کیفی فرش S1 به فرش اکریلیک Acrylic carpet نسبت داده شده است چرا که دارای مزیت هایی از جمله : ضد حساسیت و بدون پرز ، مقاومت در برابر نور و گرما و رطوبت ، مقاوم در برابر فشار و سایش ، برگشت پذیری بالا و … است به طوری که فرش ماشینی اکریلیک توانایی آن را دارد تا یک اتو یا قابلمه داغ را به مدت 5 دقیقه بدون هیچ آسیبی تحمل کند و تغییر حالت ندهد . یکی دیگر از مزیت های فرش اکریلیک آن است که در برابر شستشو حالت و رنگ اولیه خود را حفظ می کند . همین عوامل سبب شده تا اولین انتخاب در خرید فرش ، فرش اکریلیک باشد و اکریلیک به عنوان بهترین نخ فرش شناخته شود.

فرش های اکریلیک به دلیل کیفیت و طول عمر بالا نسبت به دیگر فرش های ماشینی ، قیمت بالاتری دارند اما در بعضی از فروشگاه ها فرش های ماشینی پلی استری و درصد دار به جای فرش اکریلک و با عنوان هایی چون فرش تخفیفی و فرش ارزان قیمت به فروش می رسد . در هنگام خرید حتما به این نکته توجه داشته باشید . همچنین می توانید برای تشخیص فرش اکریلیک از فرش پلی استر بر روی قسمت رنگی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا