آموزشی

پاک کردن شمع از روی فرش

1_لکه های شمع را از روی فرش تمیز کنید 


تمیز کردن لکه های شمع فرش به دلیل استفاده مکرر از شمع در جشن های مختلف مانند تولد یا دلایل دیگر ضروری است. علاوه بر این هنگامی که شمع را روشن میکنید پس از آن موم شمع ممکن است روی فرش یا دیگر منسوجات ریخته شود در چنین مواردی استفاده از روش هایی برای از بین بردن لکه های شمع روی فرش یا سایر قسمت ها ضروری است. تمیز کردن لکه های مختلف از سطح فرش همیشه یکی از مهمترین نگرانی های میزبانان بوده است. شمع یکی از لوازمی است که همیشه در خانه های ما وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی به دلیل استفاده از شمع ، لکه های شمع روی فرش می افتد. در این موارد پارافین مومی می تواند به فرش شما نفوذ کرده و باعث بهم پیوستن الیاف فرش شود. در این زمان باید بدانید که چگونه شمع را از روی فرش جدا کنید تا بتوانید لکه شمع را به درستی پاک کنید. ما در سایت فرش کاشان نحوه تمیز کردن لکه های شمع از فرش را به شما عزیزان آموزش می دهیم. پس تا آخر با ما باشید.

راه و روش های حذف موم شمع از روی فرش


روش های حذف موم از شمع ها به نوع ماده ای که موم به آن متصل است بستگی دارد. معمولاً موم باید سرد و خراشیده شود (از سطح) یا گرم شود و موم ذوب شود و کاملاً برداشته شود. در ادامه با روش های مختلف تمیز کردن موم شمع بیشتر خواهید آموخت. در اینجا چند نکته در مورد چگونگی جلوگیری از ورود موم مایع به مبلمان و پارچه آورده شده است.


پاک کردن موم شمع از روی شیشه (اختیاری)


آسانترین سطح برای پاک کردن موم شمع روی میز شیشه ای است. اجازه دهید موم سفت شود ، سپس تیغه ای را زیر آن بلغزانید و موم را از روی لیوان بردارید. به همین ترتیب می توانید موم شمع را به راحتی و به سرعت از اجاق فلزی و درب یخچال خارج کنید. همچنین برداشتن موم شمع از یک جعبه شیشه ای نسبتاً آسان است. می توانید موم را گرم کنید تا آب شود و از محفظه آزاد شود. روش دیگر ، شما می توانید موم را کمی گرم کنید تا از دیواره ها و پایین محفظه جدا شود. سپس یک درب پلاستیکی کاملاً بسته روی آن قرار دهید و آن را در فریزر وارونه قرار دهید. وقتی یخ می زند ، موم شمع به بیرون می لغزد. در مورد پنجره های شیشه ای ، روی روغن شیشه WD-40 را اسپری کنید تا پارافین شمع چرب شود. همزمان ، با دستمال کاغذی چربی و واکس را از لیوان پاک کنید.


2_روش صحیح برای از بین بردن لکه های شمع از فرش ها


می توان گفت بهترین روش برای تمیز کردن شمع از فرش ، ذوب شدن موم یا گرم کردن آن برای مایع شدن آن است. برای استفاده از این روش می توانید از کاغذهای قابل بازیافت یا حوله های کاغذی در کنار دستگاه گرم کننده مانند اتو یا سشوار استفاده کنید.
برای این کار باید دو لایه از این حوله های کاغذی یا کاغذ را روی شمع ریخته شده قرار دهید. سپس اتو یا سشوار را در حداکثر سطح تنظیم کنید. سپس اتو یا سشوار را روی محل آسیب دیده قرار دهید تا موم کاملاً آب شود. اگر از سشوار استفاده می کنید ، باید حرارت تولید شده روی ناحیه شمع را از فاصله مشخص تنظیم کنید
برای همه گاهی اوقات اتفاق افتاده است که ما روی فرشها لکه داریم ، در تمیز کردن با مشکل روبرو هستیم ، یکی از بزرگترین اشتباهاتی که می توانیم بعد از ریختن ماده ای روی فرشها یا کثیف شدن آنها مرتکب شویم این است که برای پاک کردن این آلودگی سریع عمل نمی کنیم. یا بعضی اوقات برای تمیز کردن …
گرمای تولید شده موم یا شمع را ذوب می کند و حوله کاغذی آنها را کاملاً جذب می کند. برای پاک کردن کامل شمع از پرده های ضخیم یا فرش ، باید این روش را چندین بار تکرار کنید. اما مراقب باشید از حرارت اتو یا سشوار برای تمیز کردن شمع از سایر واشرها و حوله های پلاستیکی به مدت طولانی استفاده نکنید.
برای از بین بردن لکه های شمع از این نوع پارچه ها باید از حرارت کمتری استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر این کار را برای این نوع پارچه انجام دهید ، شمع کاملا تمیز می شود و دیگر نیازی به تکرار نیست. توصیه دیگر در این زمینه استفاده از آهن خشک برای اطمینان از آسیب ندیدن بافت است. به راحتی می توانید لکه های شمع فرش ، پرده و سایر پارچه ها را پاک کنید.

3_پاک کردن شمع از روی فرش


امروزه از شمع ها برای زیبایی و ایجاد احساس خوب و آرامش بخش استفاده می شود. اغلب اتفاق می افتد که وقتی از شمع استفاده می شود ، قطره ای از آن روی فرش می ریزد. برای پاک کردن صحیح لکه های شمع از فرش ها از روش زیر استفاده کنید.

مواد و تجهیزات لازم
کیسه یخ
چاقوی کند
پارچه نخی یا مقوا جاذب را تمیز کنید
اتو یا سشوار
آب ولرم
لکه شمع را محکم کنید
یک کیسه یخ درست کنید. برای این کار باید چند تکه یخ را درون کیسه پلاستیکی قرار دهید (در صورت نازک بودن کیسه ها از 2 کیسه استفاده کنید) و آن را در محل مورد نظر قرار دهید تا شمع سفت شود.

4_نحوه پاک کردن لکه های شمع از فرش 


بعد از اینکه شمع با یخ سفت شد ، پارافین شمع را تا حد ممکن از روی فرش یا قالیچه خارج کنید. مراقب باشید از چاقوی کند به صورت آهسته استفاده کنید تا از آسیب رساندن فرش خود جلوگیری کنید.
برای از بین بردن لکه های شمع از اتو استفاده کنید
در این مرحله یک تکه پارچه نخی تمیز را روی فرش قرار داده و اتوی گرم و با درجه حرارت متوسط را در محل مورد نظر قرار داده و اجازه دهید گرمای حاصل از اتو کشیدن شمع باقی مانده در ساختار فرش ذوب شود.

با ذوب شدن ، پارافین شمع به پارچه نخی می چسبد ، بنابراین بهتر است حوله را حرکت داده و دوباره اتو کنید. اطمینان حاصل کنید که دمای اتو زیاد نباشد تا فرش نسوزد. در این مرحله می توانید به جای اتو از سشوار استفاده کنید.

نکته: می توانید از کاغذ قهوه ای یا کاغذ نسبتاً ضخیم به جای پارچه نخی استفاده کنید.

پس از برداشتن پارافین ، باید محل لک شده را با آب بشویید. این کار را با ریختن یک لیوان آب تمیز روی منطقه ای که تمیز کرده اید ، انجام دهید. سپس محل را با چند حوله تمیز خشک کنید.

توجه: اگر شمع شما رنگی است ، ریختن پارافین روی فرش باعث ایجاد لکه های رنگی می شود. برای از بین بردن اثر رنگی لکه ، از تینر استفاده کنید. یک پایه را 3 بار درون پارافین گرم قرار دهید و در بین لایه ها مکث کنید تا خشک شود.
برای از بین بردن لکه های شمع از روغن گیاهی استفاده کنید
اگر بعد از تمیز کردن هنوز یک شمع کوچک باقی مانده است ، بهتر است از روغن نباتی برای از بین بردن لکه ها استفاده کنید. برای شستن از فرش کوچک و خشن فرش استفاده کنید. اگر روغن گیاهی ندارید ، می توانید از الکل استفاده کنید.

پس از استفاده از روغن نباتی یا الکل ، از شامپو فرش استفاده کنید. 2 قاشق غذاخوری شامپو فرش + 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید + 2 فنجان آب ولرم را ترکیب کرده و محل مورد نظر را با اسفنج بشویید.

پاک کردن شمع از روی اشیا مختلف:

در اینجا چند روش برای جلوگیری از ریختن شمع بر روی اشیا متفاوت آورده شده است:

موم شمع را از روی سطوح چوبی پاک کنید


موم شمع تمایل به نفوذ در چوب دارد ، بنابراین در اولین فرصت یخ را روی موم روی مبل چوبی یا میز چوبی قرار دهید. یخ را نگه دارید تا موم یخ بزند. از یک ابزار پلاستیکی استفاده کنید و موم را با دقت از سطح خارج کنید. یک قطعه یخ را به صورت دایره وار روی موم باقیمانده بمالید و آن را با احتیاط بردارید تا به سطح چوب آسیب نرساند.


از پخش موم شمع جلوگیری کنید


به جای فوت کردن به موم ، شمع های بلند مخروطی شکل را با جعبه انفجار (وسیله ای که شمع را خاموش می کند) خاموش کنید. یک تکه سفال را زیر شمع ها قرار دهید و آن را روی میز چوبی قرار دهید. شمع را از طاقچه کنار آینه بردارید و سپس آن را خاموش کنید. شمع را در مکانهایی که جریان هوای شدیدی وجود ندارد روشن کنید و اجازه ندهید که موم هنگام سوختن بریزد. قبل از جابجا کردن موم ، اجازه دهید روی آن سرد بشود.


از پخش موم شمع جلوگیری کنید


به جای مردن ، شمع را با ماسوره خاموش کنید (وسیله ای که شمع را خاموش می کند). یک تکه سفال را زیر شمع ها قرار دهید و آن را روی میز چوبی قرار دهید. شمع را از طاقچه کنار آینه بردارید و سپس آن را خاموش کنید. شمع را در مکانهایی که جریان هوای شدیدی وجود ندارد روشن کنید تا در هنگام سوختن شمع موم نریزد. قبل از جابجا کردن موم ، اجازه دهید روی آن یخ بزند.

لکه شمع را از کف پارکت تمیز کنید


پارافین ریخته شده را با یک تکه یخ محکم کرده و سپس پارافین سفت شده را با نوک تیز جسم بردارید. مواظب باشید زمین خراشیده نشود. سپس کمی لاک روی کف ناحیه مورد نظر مالیده و سپس آثار باقی مانده را با یک پارچه نرم پاک کنید. استفاده از یخ برای تمام سطوح از جمله پارکت و فرش موثر است و می تواند کمک خوبی در از بین بردن لکه های شمع از فرش باشد.

لکه های شمع را از روی سطوح چوبی تمیز کنید


موم شمع به چوب نفوذ می کند. بنابراین در اسرع وقت یخ را روی مومی که روی سطح چوبی ریخته شده قرار دهید. یخ را نگه دارید تا موم یخ بزند. از یک ابزار پلاستیکی استفاده کنید و موم را با دقت از سطح خارج کنید. سپس یک تکه یخ را به صورت دایره وار روی بقیه موم بمالید و آنها را با احتیاط بردارید تا به سطح چوب آسیب نرساند. شستن فرش بدون آسیب و همچنین سطوح چوبی از مواردی است که باید به خاطر بسپارید.

پاک کردن موم شمع از روی شمعدان 


شمعدان فلزی را برای چند دقیقه در یخچال یا حتی در فریزر قرار دهید و به محض اینکه پارافین موم سفت شد ، فقط آن را قرار دهید. اما در مورد کریستال ها و شمعدان های کریستالی ، چون سرما و گرما هیچ فایده ای ندارد ، پنبه را در الکل صنعتی آغشته کرده و روی محل مورد نظر بمالید ، سپس با پارچه تمیز آثار باقیمانده را پاک کنید بخاطر داشته باشید که نباید از الکل برای پاک کردن لکه های شمع از فرش استفاده کنید.

لکه های شمع را از پارچه و لباس پاک کنید


یک کاغذ یا دستمال تا شده را زیر و روی پارچه را در جای خود قرار دهید. سپس شمع ذوب شده را با دستمال آغشته کنید و یک آهن داغ را روی یکی از کاغذها یا دستمال های یک طرف لکه قرار دهید. این کار را تکرار کنید تا جایی که اثری از چربی روی شمع نماند.

لکه های شمع روی کاغذ دیواری را تمیز کنید


یخ را روی محل مورد نظر قرار دهید تا پارافین شمع سفت شود. سپس با استفاده از یک جسم تیز لکه را پاک کنید ، لکه چرب باقیمانده را با اتو و حوله یا کاغذ قهوه ای پاک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا