آموزشی

نحوه تمیز کردن و شستن مبل با بخارشو

طرز استفاده از بخارشوی برای مبل و فرش، یکی از روش‌های مرسوم، برای تمیز کردن مبل در قالیشویی و محیط منزل است. از جمله مزیت‌ها شستن مبل با بخارشو می‌توان به قدرت بالا در از بین بردن لکه‌های چربی، میکروب‌ها، باکتری‌هایی است که بر روی مبلمان اشاره داشت.

در طی فرآیند شستن مبل با بخارشو، اسفنج و تشک رویی مبل، آب کمتری به خودش جذب کرده و فرایند خشک شدن مبل، سریع‌تر خواهد بود. در حالت کیفیت مطلوب کاربرد این روش مستلزم اطلاعات کافی در خصوص طرز استفاده از بخارشوی برای مبل است. به کمک بخارشوی به راحتی می توانید خشکشویی مبل در منزل را انجام دهید.

برای استفاده از بخارشوی خانگی‌تان برای مبل شویی در منزل، علاوه بر یادگیری نحوه تميز كردن مبل با بخارشو می‌توانید از افراد متخصص در مبل شویی‌ها کمک بگیرید.

نکات مهم در طرز استفاده از بخارشوی برای مبل

پیش از شروع تمیز کردن مبل با بخارشو، به شما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا دفترچه بخارشوی خود را مطالعه کنید. هر یک از برندهای تولید کننده دستگاه بخارشو مانند کنوود، کارچر یا … دستورالعمل‌هایی را تهیه می‌کنند تا بتوانید به شکل درستی از بخارشو استفاده کنید.

در دفترچه راهنما، مواردی مثل میزان مناسب ترکیب آب با شامپو مبل شوی، درجه حرارت مناسب برای تولید بخار و … آمده است. برای درک موارد بیان شده، می‌توانید فیلم شستن مبل با بخارشوی خانگی را که در بالا قرار دارد ببینید تا با نحوه راه اندازی بخارشوی آشنا شوید.در این فیلم نکات و مراحل کامل طرز شستن مبل با بخارشوی نشان داده شده است.

مزایای تمیز کردن مبل با بخارشو چیست؟

از مزایای تمیز کردن مبل با بخارشو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راحت بودن کار با بخارشو.
  • سریع انجام شدن کار و کوتاه بودن زمان خشک شدن مبلمان
  •  مزیت اصلی استفاده از بخارشو برای شستشوی مبل، امکان پاک کردن و از بین بردن تمامی آلودگی‌ها و لکه هاست.
  • به دلیل اینکه بخارشو با حرارت بالا کار می کند، توانایی از بین بردن انواع باکتری‌ها و مواد آلرژی زا را دارد. 
  • شستن مبلمان در خانه و بدون کوچکترین جابه جایی. اما باید در نظر داشته باشید قدرت بخارشوهای صنعتی که در قالیشویی‌ها استفاده می‌شود بیش از بخارشوهای خانگی است.

توجه کنید نحوه شستشو به جنس پارچه بسیار بستگی دارد. مثلا تمیز کردن مبل مخمل با تمیز کردن مبل رنگ روشن یا تیره متفاوت است که می توانید در محتوای مربوطه با روش های تمیز کردن هر یک آشنا شوید. در نظر داشته باشید که برای شستشوی مبل چرم از واکس مبل چرم مصنوعی هم می‌توانید استفاده کنید.

آموزش طرز شستن مبل با بخارشو

برای دانستن نحوه شستشو مبل با بخارشوی در کنار تمامی موارد گفته شده، این نکته مهم است که برای هر جنس مبل باید درجه بخار متفاوتی استفاده شود؛ مثلا در روش شستن مبل مخمل، توجه به درجه بخار متعادل؛ به دلیل حساسیت پارچه مخمل امر مهمی در تمیز کردن مبل با بخارشو است. رعایت مراحل زیر در شستن مبل با بخارشو و تمیز کردن مبل با بخارشو بسیار موثر می باشد.

شما با استفاده از بخارشو، مواد آلرژی زا و آلودگی هایی که با چشم دیده نمی‌شوند را از بین می‌برید. در تمیز کردن مبل با بخارشو، به نوع پارچه مبلمان توجه داشته باشید؛ این دستگاه با بیشتر پارچه مبل‌ها سازگار است؛ اما برای احتیاط حتما در مبلمانی که روکش ابریشمی و حساس دارند، قبل از شستن مبل با بخارشو اطلاعات مربوط به جنس مبلمان را مطالعه کنید. به رنگ روکش مبل هم توجه نمایید.

در ادامه مراحل شستن مبل با بخارشو را شرح داده ایم:

  1.  جهت تمیز کردن مبلمان، پیش از شستن مبل با بخارشو؛ ابتدا تمام سطح مبل را با سری مخصوص جارو برقی از گردغبار، ذرات ریز و همین طور موی حیوانات خانگی پاک نمایید، این کار در تمیز کردن مبل با بخارشو بسیار موثر است.
  2. با یک دستمال مرطوب، سطح مبل را تمیز کنید.
  3. برای پاک کردن لکه های چربی و جوهر، استفاده از بخارشو به تنهایی کفایت نمی کند؛ حتما قبل از استفاده از بخار شو، کمی مواد شوینده مناسب روی سطح مبل بریزید و زمان دهید.
  4. با یک برس نرم، بدون آسیب زدن به بافت پارچه، تمام پرزهای سطح مبل را باز کنید.
  5. هنگامی که بخارشوی خاموش است، در مخزن آب بخارشو، آب جوشیده بریزید.
  6. بخارشو را به کمک دکمه روی دسته آن هواگیری کنید، برای این کار کافی است چندبار دکمه را فشار دهید تا آب به بخار تبدیل شود.
  7. یک پارچه به سر بخارشو ببندید و شستشوی مبلمان را شروع کنید.
  8. بعد از پایان کار، زمان دهید تا مبل به طور کامل خشک شود.

طرز استفاده از بخارشو برای شستن انواع مبلمان

بخارشوی خانگی دارای یک محفظه نگهداری آب و یک شلنگ مخصوص می‌باشد. برای شستن مبل با بخارشوی حتما به کاتالوگ و دفترچه راهنما توجه کنید. درب محفظه آب دستگاه بخارشوی را باز کرده و با قیف مخصوص آب تمیز را وارد آن کنید؛ هیچگاه محفظه را لبریز از آب نکنید.

بخارشوی نیاز به مواد شوینده و پاک کننده ندارد و با ایجاد بخار آب کار تمیز کاری را انجام می‌دهد. سری مخصوص تمیز کردن مبل با بخارشو را وصل کرده و با برداشتن کوسن و پشتی مبلمان کار شستن مبل با بخارشو را شروع کنید. شستن کوسن مبل را جداگانه انجام دهید.

برای از بین بردن لکه‌های سخت بعد از بخارشویی کلی مبل؛ لکه ها را با آب و صابون از بین ببرید و سپس با بخارشو مجدد جای لکه‌ها را تمیز کنید. ادامه مطلب را جهت اطلاع از طرز استفاده از بخارشوی برای شستن مبل بر اساس جنس پارچه روکش مبل را از دست ندهید.

شستن مبل مخمل با بخارشو خوب است؟

استفاده از بخار و یا آب در شستن مبلمان مخمل خیلی توصیه نمی‌گردد. پارچه این نوع مبلمان به دلیل حساسیت و ظرافتی که دارند، باید به نرمی و با مواد پاک کننده ای که آسیبی به بافت اصلی پارچه وارد نمی کند؛ تمیز شود. بنابراین شستن مبل با بخارشو در این نوع مبل‌ها مستلزم رعایت دقت بالاست.

روش شستن مبل پارچه ای با بخار شو چگونه است؟

بیشترین کاربرد شستن مبل با بخارشوی؛ در مبلمان پارچه‌ای است. استفاده از بخارشو در مبلمان پارچه ای به صورتی است، که ابتدا سطح مبلمان با جاروبرقی از گرد وغبار و آلودگی پاک کرده؛ سپس در صورت امکان عمل لکه بری را به کمک لکه بر مبل انجام دهیم ،و بعد از آن تمیز کردن مبل با بخارشو را شروع می‌کنیم.

سعی کنید آب زیادی به داخل پارچه نفوذ نکند و چندین بار سطوح مختلف مبل پارچه ای را با بخارشو بشویید. برای تميز كردن مبل پارچه اي با شامپو فرش در یک مطلب جداگانه ترفندهای کاربردی و متنوعی بیان کرده ایم. توصیه ما اینست که برای انتخاب شوینده مناسب مبل پارچه ای نگاهی به آن بیاندازید.

روش شستن مبلمان چرمی

اگر جزو افرادی هستید که از مبلمان چرمی استفاده می‌کنند؛ خبر خوب برای شما این است که تمیز کردن و پاک کردن لکه از روی مبلمان چرمی به دلیل جنس خاص آن‌ها که موجب عدم نفوذ آب به داخل می‌شود، بسیار ساده‌تر از سایر انواع مبلمان خواهد بود.

با وجود آن به خاطر داشته باشید که دمای بالا و استفاده از مواد شوینده نامناسب به سادگی می‌تواند به چرم آن آسیب وارد کند و از زیبایی و طول عمر آن بکاهد. از این رو اگر قصد تمیز کردن این نوع مبلمان را دارید، به شما توصیه می‌کنیم که آن را به متخصصان مجرب بسپارید.

همچنین استفاده از تمیز کننده‌های مخصوص این جنس مبل را حتماً جدی بگیرید. بنابراین طرز شستن مبل با بخارشوی در این نوع مبلمان یا باید بسیار اصولی صورت گیرد یا بهتر است، روش های دیگر شستن مبل؛ برای تمیز کردن این نوع مبلمان جایگزین شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا