آموزشی

تمیزکردن مبل مخمل

تمیز کردن مبل مخمل چگونه است؟

امروز قصد داریم موثرترین روش‌های تمیزکردن مبل مخمل را توضیح دهیم. زمانی که بدانیم چگونه مبل مخملی را تمیز کنیم و با روش تميز كردن مبل مخمل آشنا باشیم، مبلمان لوکس و مجلل ما هرگز درخشش خود را از دست نخواهند داد. مبلمان یکی از اجزای اصلی دکوراسیون منزل است. روش شستن مبل های مخمل، از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر مبلمان مخمل باشد، به راحتی تبدیل به مرکز توجه فضای شما می‌شود. به همین دلیل پارچه مخمل یکی از پرطرفدارترین متریال‌ها برای روکش مبل، دوخت کوسن مبل، تاج تخت، صندلی غذاخوری و حتی پرده است.

برای این‌که همیشه مبلمان شما تمیز و درخشنده دیده شوند، باید در نگهداری از آن دقت کنید تا لکه نگیرد و آسیب نبیند. به این منظور باید با روش‌های شستشوی مبل مخمل در خانه آشنا باشید. بهترین روش‌ها برای تمیز کردن مبل مخمل روش‌های خانگی و استفاده از لکه بر مبل ملایم است. مانند روش شستن مبل‌های مخمل با آب و صابون یا جوش شیرین و آبلیمو که تمیزکننده‌هایی قوی هستند. البته پیش از انتخاب روش تميز كردن مبل مخمل، باید نسبت به جنس پارچه و مخمل، شوینده مبل را انتخاب کنید. در ادامه بیشتر توضیح داده‌ایم.

تمیزکردن مبل مخمل در خانه با روش های خانگی

شستشوی مبل مخمل در منزل، خیال شما را از بابت نوع شوینده مصرفی و کیفیت فرایند شستشو راحت می‌کند. در این مطلب یاد می‌گیریم چگونه مبل مخملی را تمیز کنیم و با انواع روش شستن مبل های مخمل، آشنا خواهیم شد. پس با ما همراه باشید.

مبل مخمل به خاطر جنس خاص و لطیفی که دارد، نسبت به پارچه‌های معمولی آسیب‌پذیرتر است. برای همین باید با حساسیت زیادی به تمیز کردن مبل مخمل پرداخت. در ادامه ضمن یادآوری چند نکته، توضیح می‌دهیم که با مواد خانگی و ارزان‌قیمت چگونه مبل مخملی را تمیز کنیم. شستشوی مبل مخمل در منزل، به هر روشی که باشد، اصولی دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید. پیش از آن که بدانیم چگونه مبل مخملی را تمیز کنیم، بهتر است نکاتی را رعایت کنیم.

نکاتی که قبل از تمیز کردن مبل مخمل باید بدانید

توصیه می‌کنیم پیش از تمیز کردن مبل مخمل خود برچسب درج شده روی مبل را مطالعه کنید. روی این برچسب دستورالعمل‌های  شستشوی مبل مخمل در خانه نوشته شده است. با توجه به این نکات و رعایت آنها، مبل شما آسیبی نخواهد دید. شما با 4 حرف انگلیسی روی برچسب مواجه خواهید شد (W, S, WS, X) که معانی آن‌ها به این صورت است:

  • W: به معنی آن است که از آب نمی‌توانید برای تمیز کردن مبل مخمل خود استفاده کنید، و روش شستن مبل های مخمل با آب به آن آسیب وارد می‌کند.
  • S: به این معنی است که به هیچ عنوان از آب برای پاک كردن لكه از روی مبل مخمل استفاده نکنید. در بازار یکسری محلول‌های بدون آب موجود است که می‌توانید از آن‌ها برای تمیز کردن مبل مخمل خود استفاده کنید. آب برای مبلی با برچسب S بسیار مضر است، و باعث ایجاد لکه و آسیب‌هایی می‌شود که ظاهر خوبی به مبل‌تان نمی‌دهد.
  • WS: بدون هیچ نگرانی می‌توانید از آب و محلول‌های پاک‌کننده بدون آب برای تمیز کردن مبل مخمل خود استفاده کنید.
  • X: فقط از جاروبرقی یا برس‌های نرم برای تمیزکردن مبل مخمل خود استفاده کنید.

معمولا جنس مخمل استفاده شده در مبلمان کتان یا پلی‌استر است که به راحتی می‌توان آن‌ها در خانه را تمیز کرد. اما درباره مخمل‌هایی که از جنس ابریشم یا ریون هستند باید نسبت به روش تميز كردن مبل مخمل دقت کرد. روش شستن مبل های مخمل در مورد تمیز کردن مبل مخمل ابریشمی، از اهمیت زیادی برخوردار است.

گرد گیری پیش از انتخاب روش شستن مبل های مخمل

قبل از به‌کارگیری هریک از روش‌های تمیز کردن مبل مخمل برای پاك كردن لكه از روي مبل مخمل، ابتدا باید بخش مدنظرتان از مبل را با برس لباس یا پارچه بدون پرز پاک کنید. اینکار هرگونه گردوخاک یا مواد اضافی را از سطح مبل پاک کرده و پارچه مبل را برای تمیز کردن آماده می‌کند. این مرحله، در واقع نوعی آماده سازی اولیه برای شستشوی مبل مخمل در منزل به شمار می‌آید.

همچنین، بهتر است بعد از اینکار برای تمیز کردن مبل مخمل از برس‌های مخصوص جارو برقی کمک بگیرید. مکش جارو و برس کردن باعث می‌‎شود که هر گونه کثیفی، مواد اضافی و گردو خاک از سطح مبل جدا شده، و روش شستن مبل‌ های مخمل نتیجه مطلوب‌تری داشته باشند. این دو مرحله را با حوصله انجام دهید؛ فشار زیادی روی سطح مخمل وارد نکنید تا پرزهای آن له و یا کنده نشود. 

نکته مهم تمیز کردن مبل مخمل: قبل از انتخاب کردن هر روشی برای تمیزکردن مبل مخمل و یا پاك كردن لكه از روي مبل مخمل، ابتدا آن را بر روی قسمتی از مبل امتحان کنید تا مطمئن شوید باعث آسیب یا لکه نمی‌شود (ترجیحا قسمتی که در دید نباشد). تمیز کردن مبل مخمل توسط شوینده‌ای که نمی‌شناسید، ممکن است آسیب‌های جدی به بافت پارچه وارد کند. 

روش شستن مبل مخمل با جوش شیرین و آبلیمو

ترکیب آب لیمو و جوش شیرین برای تمیزکردن مبل مخمل عالی است. این مواداحتمالا همین حالا هم در آشپزخانه شما موجود هستند. برای تميز كردن مبل با جوش شیرین ابتدا نصف استکان آبلیمو را با همین مقدار آب مخلوط کنید. این محلول را در یک ظرف نسبتا بزرگ بریزید و یک تا دو قاشق غذاخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. این ترکیب کف می‌کند و می‌جوشد. نگران گاز ناشی از جوشش آبلیمو و جوش شیرین نباشید. این گاز اصلا سمی نیست و به ریه‌ها و دستگاه تنفسی آسیب نمی‌رساند. این ترکیب برای تمیز کردن مبل مخمل، بسیار کاربردی است.

با کمک پارچه نرم و تمیز، مایع جوش شیرین و آبلیمو را روی لکه‌ها بکشید. برای پاك كردن لكه از روي مبل مخمل لازم نیست همه قسمت‌ها را کف مالی کنید، تنها تمیز کردن قسمت‌های لکه‌دار کافی است. برای تميز كردن مبل مخمل و شستن مبل مخمل در خانه با جوش شیرین پارچه را به آرامی و بدون فشار روی پارچه حرکت دهید. نهایتا کف اضافی را با یک پارچه خشک و تمیز بگیرید. اگر بعد از چند ساعت مشاهده کردید که لکه‌های مبل هنوز از بین نرفته‌اند، یکبار دیگر این مراحل را برای پاك كردن لكه از روي مبل مخمل تکرار کنید. این یکی از بهترین روش‌ها برای شستشوی مبل مخمل در منزل است

روش تمیز کردن مبل مخمل با آب و صابون

در صورتی که ترکیب جوش شیرین و آبلیمو را روی بخشی از مبل که دیده نمی‌شود، امتحان کردید اما نتیجه مطلوبی نگرفتید، روش شستن مبل‌ های مخمل با ترکیب آب و صابون را امتحان کنید. برای پاك كردن لكه از روي مبل مخمل با این روش کافیست محلولی از آب و صابون را تهیه کنید، و همانند روش قبل با استفاده از پارچه بدون پرز ضربه‌های آرامی را روی لکه‌ وارد کنید تا لکه کاملا از بین رود. 

مانند روش تميز كردن مبل های مخمل با جوش شیرین، اجازه دهید تا مبلمان شما خشک شود و پرزهای آن به حالت اولیه باز گردند. اگر لکه همچنان موجود بود، این کار را تا زمان محو شدن لکه ادامه دهید. تمیز کردن مبل مخمل با آب و صابون، دم دستی‌ترین روشی است که می‌توانید برای شستشوی مبل مخمل در خانه انتخاب کنید.

نکته: پیش از پاك كردن لكه از روي مبل مخمل با این روش حتما برچسب مبل را مطالعه کنید و اگر علامت‌های S یا X را دیدید، از این روش تميز كردن مبل مخمل استفاده نکنید. همچنین، جهت اطمینان این روش را ابتدا در قسمتی از مبل که دیده نمی‌شود تست کنید، و سپس از آن برای پاك كردن لكه از روي مبل مخمل کمک بگیرید.

استفاده از شامپو مبل یا فرش برای تمیز کردن مبل مخمل

پاك كردن لكه خودكار از روي مبل مخمل و سایر لکه‌های خشک شده کاری چالش‌برانگیز است. روش تميز كردن مبل مخمل و لکه‌های آن یک نکته مهم دارد که تا اینجا چندبار به آن اشاره کردیم: باید اینکار را به آرامی انجام داد و با شئ سخت روی آن نکشید. اگر دو روش تميز كردن مبل مخمل با جوش شیرین و آبلیمو و یا محلول آب و صابون کارساز نبود، بهتر است از شامپو مبل یافرش برای تمیز کردن مبل مخمل استفاده کنید تا بافت آن هم آسیبی نبیند.

توصیه می کنیم مطلب آموزشی طرز شستن مبل با شامپو فرش را حتماً مطالعه کنید. در آنجا تمام نکات کلی شستن مبل پارچه ای با شامپو فرش را برشمرده ایم.

در روش تمیز کردن مبل مخمل توسط شامپو فرش، برای استفاده از شامپو نیز باید ابتدا یک یا دو قطره از آن را پشت مبل استفاده کنید. اگر مشکلی به وجود نیامد، با یک پارچه بسیار نرم به آرامی محلولی از آب و شاپوی به خوبی مخلوط شده را روی لکه‌های خشک‌شده بکشید. به این ترتیب می‌توانید به بهترین شکل، به شستشوی مبل مخمل در منزل بپردازید.

خشک کردن مبل مخمل پس از شست و شو

تا به اینجا متوجه شدیم از چه طریقی و چگونه مبل مخملی را تمیز کنیم. سه روش شستن مبل های مخمل نیز بررسی شد. اما این، همه مسیر تمیز کردن مبل مخمل نیست. یک سوال مهم دیگر باقی می‌ماند: چگونه مبلمان مخمل را خشک کنیم؟ خشکشویی مبل در منزل به چه صورت است؟

پس از تمیز کردن مبل مخمل با جوش شیرین یا هر روش دیگر، با یک پنکه یا سشوار محل مرطوب‌شده را کاملا خشک کنید. به جای اینکار می‌توانید تشک مرطوب را در هوای آزاد (و یا هر محل دیگری با گردش هوای مناسب) قرار دهید. این مرحله از فرایند تمیز کردن مبل مخمل، زمان چندانی نمی‌برد؛ اما بسیار مهم است، همین‌طور که مبل درحال خشک شدن است، روی آن ننشینید. وقتی مبل کاملا خشک شد، با یک برس نرم و خشک به آرامی پرز‌ها را در جهت خواب مبل مرتب کنید. برای خشکشویی مبل می توانید از بخارشوی استفاده کنید که در این مقاله می توانید با  طرز استفاده از بخارشوی برای مبل آشنا شوید.

کلام آخر در مورد تمیز کردن مبل مخمل

در این متن به روش‌های مختلفی برای تمیز کردن مبل مخمل پرداختیم و متوجه شدیم  چگونه مبل مخملی را تمیز کنیم؛ اما لازم به ذکر است اگر از این روش‌ها مطمئن نیستید، می‌توانید آن‌ها را با خیال راحت به مبل شویی معتبر بسپارید، تا با مواد لازم آنها را سالم به شما تحویل دهند و خیالتان از تمیز کردن مبل مخمل راحت باشد. سه روش شستن مبل های مخمل در این مطلب توضیح داده شد تا شما عزیزان بتوانید به سادگی به تمیز کردن مبل مخمل و شستشوی مبل مخمل در منزل بپردازید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا