برای تامین کالا در فروشگاه اینترنتی می‌توانید از چند روش اقدام کنید. در ادامه علاوه بر معرفی، نکات مثبت و منفی هر کدام را بررسی می‌کنیم.

۱) خرید مستقیم، فروش مستقیم

یکی از روش‌های مرسوم در فروشگاه‌های اینترنتی جهت تامین کالا، خرید مستقیم یک سری کالا از بازار و نگه‌داری آن‌ها جهت فروش است. در این حالت می‌توانید سود خوبی از فروش محصولات بدست آورید.

چند نکته در این بخش وجود دارد. شما نمی‌توانید به اندازه موجودی فروشگاه‌های اینترنتی محصول تهیه کنید. پس در اولین مرحله باید تنها بر روی یک سری کالای خاص دست بگذارید و آن‌ها را تهیه کنید.

بعد از تهیه و تامین کالا به این شکل، شما هزینه کل آن‌ها را پرداخت کرده‌اید، و باید با تکنیک‌های بازاریابی آن‌ها را در اینترنت و سایت فروشگاهی به فروش برسانید.

با توجه به هزینه‌های نگه‌داری، بسته‌بندی و ارسال، می‌توانید درصدی سود بر روی هر کالا بکشید. در این حالت شما کاملا بر روی محصول نظارت دارید. می‌توانید با کیفیت‌ترین محصولات را انتخاب کنید. با بهترین دسته‌بندی آن‌ها را ارسال کنید. و از همه مهم‌تر موجودی خود را کاملا مدیریت کنید.

اما این روش مشکلاتی هم به همراه دارد. اول اینکه شما باید در اولین مرحله هزینه کنید. و محصولاتی را خریداری کنید. شاید نتوانید از پس فروش آن‌ها بربیایید و ضرر کنید.

اولین راه که لزوما بهترین راه هم نیست. اینه که شما به صورت مستقیم یک سری کالا رو بخرید و همون ها رو با یه سود کمی توی اینترنت بفروشید.

اینجا بستگی داره که کجا زندیگی میکنید. چه محصولاتی هست که شما میتونید با قیمت خوب اونا رو پیدا کنید. اگر توی شهرهایی زندگی میکنید که یک سری محصولات خاص دارن .. یعنی فقط اونجا پیدا میشن، این روش خیلی به دردتون میخوره.

اما به صورت کلی شما با بررسی بازار و پیدا کردن یک سری کالاهایی که همیشه فروش دارن و شما خیالتون راحته از اینکه کسایی هستن که اونا رو بخرن، میتونید خودتون اول محصولات رو از بازار تهیه کنید و بعد بفروشید.

راه‌های بعدی که میخوام معرفی کنم رو درست در ادامه همین روش میگم چون همشون به هم مرتبطن و شما توی مسیر پیشرفت فروشگاه تون لازمه که از همه اینا استفاده کنید.

خب پس گفتم که اولین راه اینه که خودتون از بازار بخرید و آنلاین بفروشید. فقط اینجا ممکنه که فکر کنید خب اگر چیزی رو ما خریدیم ولی کسی نخرید چه کارش کنیم.. اول اینکه گفتم اگر محصولات پرفروش رو پیدا کنید و روی اونا کار کنید معمولا این اتفاق نمیوفته ولی راه دیگه اینه که نخرید چیزی رو. اول بفروشید بعد بخرید.

توی این روش باید خیلی فعال تر باشید. مثلا شما یک فروشگاهی رو توی شهرتون پیدا میکنید که محصول خوبی داره و میتونید ازش بخرید و بفروشید. شما باید حواستون باشه که اون چی داره و داره با چه قیمتی محصول رو میده، بعد همون رو هر روز توی فروشگاه موجود کنید و قیمت بدید. فقط هم یه محصول نه منظورم حالا گروهی از محصولاتی هست که شما تصمیم گرفتید بفروشید.

وقتی کسی از شما آنلاین خرید، برید از فروشگاه بخرید محصول رو و اون رو بفرستید. وقتی تعداد سفارش هاتون زیاد شد میتونید حتی با فروشنده صحبت کنید و ازش بخواید که با قیمت کمتری به شما محصول رو بده.

با اینکه خرید مستقیم و فروش مستقیم ویژگی‌های خوبی برای شما دارد، اما شاید برای همه و در اصل برای همه مدل محصول مناسب نباشد. از همین رو می‌توانید روش دوم استفاده کنید.

۲) همکاری با فروشندگان سنتی

در حالت دوم شما می‌توانید به فروشندگان سنتی یا همان مغازه‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر مراجعه کنید. و از آن‌ها بخواهید که با شما همکاری کنید. در واقع اجازه دهید تا آن‌ها تامین‌ محصول و کالا را برعهده بگیریند.

شما فروشگاه اینترنتی خود را دارید و محصولاتی که با فروشنده محلی هماهنگ کرده‌اید را در سایت قرار می‌دهید. این وظیفه شما است که با استفاده از روش‌هایی مانند بازاریابی محتوا محصولات را به افراد معرفی کنید و سپس بفروشید.

در این حالت شما باید با هماهنگی کامل فروشنده، مدام موجودی کالاها را چک کنید. در صورت خرید، باید با فروشنده تماس بگیرید تا محصول را برای شما ارسال کند. سپس شما سایر مراحل بسته‌بندی و ارسال به مشتری را باید انجام دهید.

سود و درآمدزایی شما در این روش به توافق و همکاری شما با فروشنده بستگی دارد. در واقع شما باید از فروشنده این درخواست را داشته باشید که در ازای فروش محصولات فروشگاه‌اش به شما درصدی از فروش را بدهد.

یا در حالت دیگر، محصولات را با قیمت کمتر -از حالت فروش عادی- به شما تحویل دهد. شما از ادامه دار شدن سفارشات می‌توانید درآمد از طریق فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید.

این همکاری کردنه خودش یه روش دیگه س که چطور بتونیم با قیمت عمده محصول رو بگیریم که دارم همینجا با روش قبلی میگمش.

شما به فروشنده بگید که دارید آنلاین میفروشید و همون اولم دنبال این نباشید که به شما ارزون بده. نشون بدید که دارید میفروشید و سفارش دارید، اونم حتما به دنبال فروش محصولاتش هست و باهاتون همکاری میکنه و کمتر از قیمت اصلی محصول رو در اختیارتون میذاره.

نکته ی مهم دیگه اینه که شما همه محصولاتتون پرفروش نمیشن. همیشه یه سری محصولا هستن که بیشترین حجم فروش رو دارن. قانون ۸۰ ۲۰ که میگن توی فروشگاه هم کار میکنه. ۸۰ درصد فروش.. از ۲۰ درصد محصولاتتون هست.

ولی شما روند رشد رو ببینید و بدونید که این ۲۰ درصد کالا داره همیشه فروش میره و مشتری داره. اینجا دیگه میتونید خودتون از قبل برنامه ریزی کنید و این ۲۰ درصد رو بخرید و به اصطلاح انبار کنید. و دیگه هر بار نرید اونا رو از بخرید.

۳) خرید از عمده‌فروشی و عمده‌فروش‌ها

در ادامه مدل قبلی، اگر فروش شما از یک سری کالاها زیاد شد، می‌توانید از طریق همان فروشنده با عمده‌فروش‌ها (Wholesalers) آشنا شوید. یا همچنین از طریق شرکت‌های تولیدکننده هم می‌توانید اطلاعات مراکز اصلی پخش را بدست آورید.

با پیدا کردن عمده‌فروش‌ها در حوزه کاری خود می‌توانید محصولات را قیمت بسیار مناسب خریداری کنید. و در فروشگاه آنلاین خود به‌فروش برسانید. تامین کالا به این شکل می‌تواند در صورت دریافت سفارش زیاد، بیشترین سود را برای شما داشته باشد.

در این حالت با توجه به تعداد سفارشات نیاز به مکانی برای نگه‌داری کالاها دارید. توجه داشته باشید که در این مقاله در حال نوشتن یک مقاله جامع برای همه کسب و کارها و حوزه‌های کاری متفاوت هستیم، پس نمی‌توان خیلی دقیق درباره حجم محصول و فضای نگه‌داری آن‌ها چیزی گفت.

ممکن است کالاس شما گوشی موبایل باشد و حجم کمی داشته باشد. یا ممکن است بخواهید کیس‌ها و قطعات سخت‌افزاری را بفروشید. با توجه مدل محصول و تعداد آن در این روش تامین کالا ممکن است به زیرساخت‌هایی برای انبارداری نیاز داشته باشید.

همین ابتدای کار بزرگ‌ترین حالت ممکن و مقیاس بزرگ را درنظر نگیرید. همه‌چیز در مرحله به مرحله رخ خواهد داد. و همان‌طور که اشاره شد شما یک شبه به انبار با ظرفیت ۱۰ هزار محصول نیاز پیدا نخواهید کرد.

اینجا میتونید برید سراغ فروشنده ها و توزیع کننده های اصلی محصولات. لازمه که یک سری ارتباطات پیدا کنید تا بتونید به اون افراد اصلی بازار برسید. کافیه تو بازار برید و با آدما حرف بزنید تا بتونید توزیع کننده های اصلی رو پیدا کنید. اینطوری میتونید اون ۲۰ درصد کالا پر فروش رو با قیمت کمتری پیدا کنید و انبار کنید. مطمئن هم هستید که داره فروش میره.

اگر یکم تکنیک‌های مذاکره هم بلد باشید و خوب صحبت کنید و قرارداد ببیند اصلا میتونید اون محصولات هم یکجا نخرید.. محصولات رو بگیرید .. اونا رو بفروشید.. وقتی فروختید سودتون رو بردارید و بقیه ش رو به اون تامین کننده اصلی بدید.

۴) تامین کالا از فروشگاه‌های اینترنتی دیگر

توی روش‌های قبل کار رو از فروشنده های محلی توی شهر گفتم که میتونید شروع کنید اما یه راه دیگه اینه که محصولات رو از فروشگاه‌های آنلاین بخرید. یک سری فروشگاه های اینترنتی که میدونید قیمت مناسب میدن و میتونید سریع ازشون تحویل بگیرید، پیدا کنید. یک سری محصولاتشون رو توی فروشگاه تون قرار بدید، وقتی سفارش گرفتید، به اونا سفارش بدید و بعد بفرستید برای مشتری.

نگران زمان ارسالش هم نباشید، میتونید مشخص کنید توی سایت که مثلا سفارش های شما از دو روز دیگه ارسال میشه. حالا اگر فروشگاه توی شهرتون باشه مثلا توی تهران میتونید همون رو یا فرداش محصول رو تحویل بگیرید، و بفرستید، اینطوری شاید حتی با یک روز تاخیر بتونید کالا رو به دست مشتری تون برسونید. بازم مثل روش قبل وقتی تعداد فروش زیاد شد میتونید متوجه بشید که کدوم کالاها پرفروشترن.. بعد همونا رو از بخرید و نگه دارید که فرآیند ارسالتون سریع تر بشه.

۵) خرید از فروش صفحه‌های اینستاگرام

یکی از روش‌های خیلی خوبی که میتونید ازش استفاده کنید اینه که بیاید تولیدکننده های محصول رو پیدا کنید و ازشون مستقیم بخرید.

اینجا منظورم یه شرکت و بزرگ کارخونه نیست.

اول این قسمت گفتم که مخاطب این موضوع کسایی هستن که خودشون تولیدکننده نیستن.. و میخوان بفروشن.

کسایی که یک سری محصولاتی رو تولید میکنن .. مثل چیزای دست ساز و تزیین و لباس و چیزای اینطروی… معمولا توی اینستاگرام یا تلگرام محصولتتون رو میزارن.

کالایی که این صفحات اینستاگرامی دارن، توی فضای وب و فروشگاه های اینترنتی نیستن. شما میتونید چندتا از این صفحه ها که خوشون تولیدکننده هستن رو پیدا کنید، و محصولات اونا رو توی سایتتون قرار بدید و با یک سودی قمیتی هم براش تعیین کنید.

وقتی کسی از شما خرید کرد برید از صفحه اینستاگرام بگیرید و برای اون شخص بفرستید. مثل روش های قبل بازم وقتی فروش محصولی زیاد شد میتونید اونا رو به تعداد بیشتری بخرید و پیش خودتون داشته باشید.

از اونجایی که کسایی که توی اینستاگرام هستن خودشون تولید کننده ن خیلی راحت تر میتونید باهاشون همکاری کنید و ازشون بخواید که محصول رو ارزون تر بهتون بدن.

۶) دراپ شیپینگ

روش تامین محصول دراپ شیپینگ (Drop Shipping) یک مدل با ریسک بالا است. در این حالت شما هیچ کالایی تامین نمی‌کنید.­ در واقع چیزی نمی‌خرید و موجودی انبار شما صفر است. اما در سایت خود لیست کاملی از محصولاتی که توان تامین آن‌ها را دارید را وارد می‌کنید.

در واقع به‌نوعی کاتالوگ کامل از محصولات را در سایت خود قرار می‌دهید. با توجه به قیمت محصولات، درصدی سود روی آن‌ها حساب می‌کنید و محصولات را با قیمت‌های خود منتشر می‌کنید. هر موقع که کسی در سایت از شما خرید کند، و هزینه را پرداخت کند، شما آن کالا را تهیه می‌کنید و برای مشتری می‌فرستید.

تامین کالا به شکل دراپ شیپینگ خطرات زیادی به همراه دارد. اول قیمت محصولات می‌تواند در بازه‌های زمانی مختلف متفاوت باشد. و مدیریت آن به این شکل چندان آسان نیست.

از طرف دیگر بحث موجودی کالاها نیز پیش میاید. ممکن است کاربر به شما هزینه محصول را پرداخت کند اما شما با توجه به عدم موجودی کالا در بازار دیگر نتوانید آن را تامین کنید.

دراپ شیپینگ با توجه به تعریفی که امروزه دارد و حرف لیست محصولات و قرار دادن دایرکتوری محصول مطرح می‌شود، چندان مدل موفقی برای تامین کالا و محصول در فروشگاه اینترنتی نیست.

اما اگر از تکنیک‌های بازاریابی مثل نیچ مارکتینگ استفاده کنید، می‌توان به دراپ شیپینگ هم برای تامین محصول فکر کرد. در واقع می‌توان با نیچ مارکتینگ محصول، دراپ شیپینگ دایره محصولات را محدود کرد تا کنترل بهتری روی آن داشت.

۷) مارکت‌پلیس (بازارچه آنلاین)

در واقع مارکت‌پلیس (Marketplace) یا همان بازارچه آنلاین یک مدل کسب و کار است. و صرفا روش تامین کالا نیست. شما می‌توانید از این مدل در کسب و کار خود استفاده کنید.

در واقع در حالت مارکت‌پلیس شما فروشنده نیستید. بلکه می‌توانید فروشندگان و تامین‌کنندگان کالا همکاری کنید. به آن‌ها پنلی برای فروش بدهید.­ و همه آن‌ها محصولاتشان را در آنلاین شاپ شما قرار دهند.

وظیفه شما در این حالت بیشتر به مدیریت و بازاریابی محصول خلاصه می‌شود. مارکت‌پلیس برای شروع کار توصیه نمی‌شود. زیرا سایت شما، و در اصل برند شما ارزش چندانی برای تامین‌کنندگان ندارد که بخواهد با شما همکاری کنند.

اما زمانی که در فروش اینترنتی توانستید به جایگاهی برسید، همانند بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانید مدل تک فروشندگی را به مارکت‌پلیس یا بازارچه تغییر دهید. بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران یعنی دیجی‌کالا هم جهت رشد و افزایش سهم بازار، با اضافه کردن فروشندگان مختلف به مارکت‌پلیس تبدیل شد.

توی همه این روش هایی که گفتم خودتون آخر قراره فروشنده اصلی باشید، ولی اگر ارتباطات خوبی داشته باشید و بتونید با تامین کننده های اصلی ارتباط بگیردی میتونید به خود اونا پنل بدید و بگید بیاید توی مارکت پلیس من محصولاتتون رو بذارید.

اینطوری بدون محصول و بدون داشتن انبار میتونید چند فروشنده وارد سایت کنید اونا بفروشن و محصولات رو بفرستن. الان فروشگاه های اینترنتی بزرگ چه در ایران چه خارج از ایران، مدل کسب و کارشون به این شکله. و کلی فروشنده دارن که محصولاتشون رو تامین میکنن.

برای شروع این کار جواب نمیده تقریبا چون باید یه دلیلی وجود داشته باشه که تامین کننده ها بیان توی فرشگاه شما فروشنده بشن، ولی اگر اول خودتون فروشنده باشید و کم کم با تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ فروشگاه حرفه‌ای تر کنید و پر بازدید کنید، برای فروشنده‌های دیگه میتونید دلیل ایجاد کنید که بیان و توی فروشگاه شما به عنوان فروشنده همکاری کنن.

 

 

 

چگونه کالا و محصولات فروشگاه اینترنتی را تامین کنیم؟