آموزشی

ابعاد و اندازه استاندارد مبلمان راحتی

مبلمان مهمترین بخش دیزاین یک خانه را تشکیل می‌دهند به طوری که ابعاد و اندازه استاندارد مبلمان راحتی تاثیر فراوانی در زیبا نشان دادن یک طراحی داخلی حرفه ای دارد. مبلمان امروزه در طرح‌ها و سایز‌های گوناگون ساخته و تولید می‌شوند که مطمئنا انتخاب را برای شما سخت تر می سازد.

در مورد پارامتر سایز مبلمان اولین قدم توجه به تناسب ابعاد مبلمان با ابعاد خانه و به خصوص اتاق پذیرایی است. این خصوصیت باعث می شود تا مبل در محل‌های رفت و آمد مشکلی به وجود نیاورد. البته در این مورد استانداردهایی وجود دارد که اطلاع از آنها می تواند شما را به انتخاب بهینه کمک نماید.

توجه داشته باشید که مبل راحتی امروزه جز لوازم گران قیمت یک خانه محسوب می شود و تعویض زود هنگام آن نه به لحاظ اقتصادی بصرفه است و نه به دردسر آن می ارزد. اهمیت ابعاد و سایز مبلمان باعث شده است تا این مطلب را به نکاتی که بایستی در هنگام انتخاب مبلمان به آن دقت کنید اختصاص دهیم.

سایز مبلمان باید به صورتی باشد که در هنگام قرار گرفتن مبلمان در محل مورد نظر باعث محدودیت در دسترسی به قسمت های مختلف منزل نشود.

ابعاد مناسب مبلمان راحتی

سایز مبلمان باید به صورتی باشد که در هنگام قرار گرفتن مبلمان در محل مورد نظر باعث به وجود آمدن مشکل در مسیرهای رفت و آمد نباشد. معمولا ابعاد مناسب مبلمان راحتی که در اتاق نشیمن قرار می یگرد، سایز متوسط است. یک ست مبل راحتی کوچک و جمع و جور علاوه بر اینکه دست و پا گیر نیست باعث می شود تا فضای داخلی خانه جلوه‌ای مناسب داشته باشد چرا که از نمای سایر لوازم دکوراتیو منزل کم نمی کند.

ابعاد اتاق مبلمان راحتی


در هنگام خرید مبلمان نکته‌های فراوانی وجود دارد که باید به آنها توجه شود مانند شکل، رنگ، طرح، جنس و همچنین ابعاد مبلمان ولی در هنگام خرید مبلمان باید دقت شود که ممکن است مبل پسند شده به دلیل ابعاد بزرگ و یا کوچک باعث به وجود آمدن تداخل در چیدمان خانه شود. در هنگام خرید نه تنها باید به سایز مبلمان توجه شود بلکه باید به ابعاد مکانی که مبلمان در آنجا قرار می‌گیرد نیز دقت بسیاری شود.

معمولا مبل راحتی در اتاق نشیمن قرار می‌گیرد و به همین علت بیشتر فضای این اتاق را مبلمان اشغال می‌کنند. پس باید توجه شود که ابعاد مبلمان متناسب با ابعاد اتاق نشیمن باشد تا برای رفت و آمد و همچنین خروج و ورود مشکلی به وجود نیاید. توصیه می کنیم تا قبل از خرید مبلمان ابتدا متراژ اتاق پذیرایی اندازه گیری شود و با فروشنده مبلمان این اطلاعات را در میان بگذارید.

ابعاد استاندارد مبلمان راحتی


ابعاد مبلمان راحتی در درجه اول متناسب با تعداد نفرات ساخته می شود. به نسبت هرچه تعداد نفرات کمتر و یا زیاد تر شود سایز مبل نیز تغییر می کند.  برای مثال کاناپه سه نفره معمولا ابعادی در عرض ۲۱۴ سانتی متر و عمق ۸۹ سانتی‌متر دارد که یک سایز استاندارد و قابل قبول برای مبلمان سه نفره می‌باشد. مبلمان دو نفره راحتی که دارای ابعاد عرض ۱۵۳ و عمق ۸۹ و مبلمان است. البته بسته به طراحی مبلمان این ابعاد تا ۵ سانتی‌متر قابل تغییر است.

ارتفاع استاندارد مبلمان راحتی


ارتفاع نیز در رابطه با ابعاد استاندارد مبل راحتی در طراحی دکوراسیون داخلی اهمیت فراوانی دارد . اگر می‌خواهید مبلمان را در مقابل پنجره‌های بزرگ خانه قرار دهید ارتفاع‌های زیاد می‌تواند جلوی منظره‌ای که از پنجره نمایش داده می‌شود را بگیرد و در طراحی داخلی خانه خراب می‌شود. از این رو ارتفاع کمتر می‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد.

توجه به ابعاد ارتفاع تکیه گاه مبلمان که فاصله نشیمنگاه تا بالای تکیه گاه است نیز مهم است. ابعاد ۴۵ سانتی‌متر برای یک مبل استاندارد و بیشتر از آن برای قرار دادن سر بر روی مبل مناسب است. ولی اگر به دنبال راحتی بیشتر هستید و به طور مثال می‌خواهید از مبل راحتی برای تماشای تلویزیون استفاده کند، می‌تواند از ارتفاع‌های بیشتری نیز استفاده کند. این مورد به طور کلی به کاربرد مبل و همچنین سلیقه خودتان در انتخاب مبل راحتی برمی‌گردد.

زاویه تکیه گاه استاندارد مبلمان راحتی

تکیه گاه مبل از اصلی‌ترین مسائل مربوط به استاندارد ابعاد مبلمان در طراحی است که در هنگام خرید باید به آن توجه فراوانی شود. معمولا زاویه استاندارد تکیه گاه مبل راحتی باید بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه باشد. تکیه گاه مبل به هیچ وجه نباید ۹۰ درجه باشد زیرا نشستن را برای فرد مشکل می‌کند. این مبل ها باید به گونه‌ای طراحی شود که فرد در آن احساس راحتی کند. همینطور باید توجه کنید که این زاویه نباید از ۱۱۰ درجه بیشتر باشد.

مبلمان امروزه دارای ابعاد فراوانی می‌باشند ولی همه آنها در یک رنج استاندارد تولید می‌شوند

نتیجه گیری

در هنگام خرید مبلمان باید به نکات فراوانی توجه شود که در آخر باعث گردد تا از خرید خود رضایت کافی را داشته باشید. مبلمان امروزه در ابعاد و سایزهای گوناگون طراحی و ساخته می‌شود که البته تمامی آنها در یک استاندارد کلی قرا دارند. معمولا برای فضاهای بزرگ از مبلمانی در ابعاد بیشتر و برای فضاهای کوچک مبلمان با ابعاد کوچک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا