آموزشی

فرش گل برجسته هایبالک چیست؟

فرش ماشینی هایبالک گل برجسته
امروزه صنعت فرش ماشینی با پیشرفت های زیادی روبه رو می باشد که فرش گل برجسته از اخرین تکنولوژی قالی ماشینی کاشان است. درحال حاضر به دلیل انتخاب دقیق و توجه زیاد به دکوراسیون داخلی خانه، قالی گل برجسته ماشینی بسیار محبوب شده و به همین خاطر بازار صادارت فرش گل برجسته هایبالک درجه یک ایرانی رونق جهانی پیدا کرده است.

در هر فرش ماشینی سه نوع نخ به کار می رود که در بافت فرش گل برجسته علاوه بر الیاف اکریلیک از جنس نخ هایبالک نیز استفاده می شود. نخ هایبالک از مخلوط دو نخ اکریلیک معمولی و نخ اکریلیک جمع شونده در سیستم ریسندگی نیمه فاستونی تولید می شود و در حرارت بالای 130 درجه سانتیگرادی حدود پانزده تا 25 درصد جمه شدگی پیدا می کند. نسبت مخلوط الیاف اکریلیک معمولی و جمع شونده در نخ هایبالک، مشخص و از پیش تعیین شده است و مخلوط به دست امده مانند نخ اکریلیک معمولی در مراحل ریسندگی تولید می گردد. میزان ذوب شدن نخ هایبالک فرش های گل برجسته بستگی به درصد الیاف جمع شوند و میزان تاب نخ دارد و در متدوال ترین حالت 40 به 50 است.

این نوع نخ خاب فرش های ماشینی کاملا حجیم و پفکی است و همین امر باعث می شود که در زمان اهار دچار فرورفتگی شود. فرش گل برجسته هایبالک وقتی از دستگاه جدا می شود مانند بقیه فرش ها سطحی صاف و یکدست دارد و در زمان آهار است که به این شکل در می آید. وقتی قالی نقش برجسته در مرحله تکمیل قرار می گیرد از حوضچه های آهار عبور داده می شود و در این مرحله است که برای دوام فرش نوعی چسب مخصوص به پشت فرش زده شده و فرش کاملا خیس به مرحله بعد می رود. در این مرحله برای خشک کردن قالی ماشینی هایبالک از حرارت استفاده می شود و در این زمان است که الیاف هایبالک به حرارت ناشی از خشک کن واکنش نشان می دهند و نقوش فرش گل برجسته را به وجود می آورند. حرارت دادن فرش های گل برجسته سبب عدم بازگشت پذیری نخ شده و بر خواص فیزیکی و جلوه بصری فرش نیز تاثیر می گذارد .
طبیعی است که در این مراحل نمره نخ هایبالک تغییر پیدا کند و نمره نخ کوچک ترشود. همین کاهش نمره نخ در قالی ماشینی گل برجسته از دلایل نازکی و ظرافت فرش است که خود دارای معایب و محاسنی می باشد. از الیاف هایبالک بیشتر در گل و بوته طرح فرش استفاده می شود و دیگر نقاط فرش از جنس نخ تمام اکریلیک هستند. در قسمت های بافته شده در فرش های گل برجسته هیچ تفاوتی ما بین نخ خاب اکریلیک و هایبالک وجود نداشته و فرش هایبالک گلل برجسته از نظر ارتفاع در قسمت های مختلف کاملا یکدست و هموار می باشد.
حرارت دادن قالی های گل برجسته دارای مزایای زیادی چون: جلوگیری از باز شدن تاب نخ، حفظ حالت پفکی نخ، حفظ ثبات ابعاد نخ هایبالک، افزایش مقاومت فرسایشی نخ هایبالک، افزایش وضوح بیشتر نقشه فرش گل برجسته، کاهش میزان پرزدهی فرش و در نتیجه ضد حساسیت شدن قالی گل برجسته است.

تولید کنندگان با استفاده از الیاف هایبالک و بدون نیاز به افزایش بسیار زیاد هزینه های تولید، می توانند زیباترین قالی های ماشینیجهان را تولید کنند و ارزش افزوده بسیار خوبی برای قالی ماشینی ایجاد نمایند. تولید این قالی های ماشینی علاوه برحفظ کیفیت و استحکام تار و پود فرش، باعث افزایش ظرافت، جذابیت و زیبایی قالی ماشینی نیز شده است.

قالی های هایبالک گل برجسته درجه یک کاشان با ابعاد استاندارد 6 و 9 و 12 متری و حتی غیر استاندارد مانند انواع تابلو فرش ها و قالیچه ها تولید و عرضه می شوند. در این فرش های ماشینی از انواع طرح های اسلیمی، افشان و بته جقه استفاده می شود تا زیبایی نقوش قالی بیشتر نمایان شود.

انواع فرش گل برجسته هایبالک
قالی های گل برجسته ماشینی در انواع: قالی گل برجسته ضخیم 700 شانه تراکم 2550، قالی گل برجسته 1000 شانه تراکم 3000 و قالی ماشینی دستبافت گونه گل برجسته 1200 شانه تراکم 3600 تولید می شوند. فرش ماشینی 1200 شانه نقش برجسته بسیار فشرده است و به دلیل تراکم 3600 از ارتفاع نخ خاب کمتری نسبت به قالی 1000 شانه گل برجسته برخودار می باشد. کیفیت این قالی های ماشینی لوکس گل برجسته با داشتن الیاف مرغوب و فشردگی بالای الیاف بسیار زیاد است.

قالی های گل برجسته کاشان در هر مدلی که باشند بسیار لطیف و با دوام هستند و در برابر پاخور شدن و شست و شو مقاومت زیادی از خود نشان می دهند. این دسته از قالی ماشینی کاشان دارای رنگ های متنوع فرش گل برجسته سرمه ای، فرش گل برجسته گردویی، فرش گل برجسته لاکی، فرش نقش برجسته نسکافه ای و… هستند و می توانند در انوع دکوراسیون های مدرن و کلاسیک به کار روند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا