آموزشی

روش های از بین بردن پرز فرش ماشینی

پرز فرش ماشینی
تمامی فرش های ماشینی نو دچار پرزدهی می باشند. پرزدهی از معایب هر فرش ماشینی محسوب می شود که می توانند باعث آزار و اذیت و گاها بیماری افراد شود. پرز نوعی از الیاف باریک است که با نشستن و تردد بر روی فرش به وجود می آید. پرزدهی فرش ماشینی نو امری کاملا طبیعی می باشد و پس از گذشت چند هفته برطرف می گردد. تمامی افراد می توانند با روش های مختلف پرزدهی فرش را به راحتی از بین ببرند و نگرانی بابت پرزدهی قالی نداشته باشند.
عدم پرز دهی فرش ماشینی نشان دهنده آن است که در تولید قالی ماشینی به جای استفاده از نخ و الیاف مرغوب از مواد پلاستیکی استفاده شده است. این فرش ها به مروز نرمی و لطافت خود را از دست می دهند و کدر و سفت می گردند.

علل پرزدهی فرش ماشینی
حال چرا برخی از فرش های ماشینی پرز می دهند دلایل خاصی دارد. الیاف فرش ماشینی از دلایل مهم در پرزدهی فرش ماشینی هستند. استفاده از الیاف ضایعاتی در فرش، تنظیم نبودن دستگاه ریسندگی، عدم تناسب تاب نخ های قالی، آهار نا مناسب فرش، متناسب نبودن اب و روغن به کار رفته در اماده سازی الیاف فرش و توجه نکردن به پرداخت و تکمیل باعث تولید پرز در برخی از فرش های ماشینی می شود. قالی های ماشینی که رنگ تیره مانند سورمه ای دارند پرزدهی بیشتری نسبت به فرش‌ های روشن و کرم رنگ دارند. الیاف تیره در پروسه تولید نازک تر می شوند و پرز بیشتری تولید می کنند.

به طور کلی الیاف اکریلیک پرزدهی بیشتری نسبت به دیگر الیاف دارند ولی این مورد دلیل بر بی کیفیتی نخ اکریلیک نمی باشد. این الیاف از با کیفیت ترین و با دوام ترین الیاف فرش ماشینی هستند و پرز دادن از معایب این الیاف محسوب می شود. تولید کنندگان برای برطرف کردن پرزدهی الیاف اکریلیک از عملیات هیت ست استفاده می کنند. هیت ست کردن الیاف اکریلیک باعث می شود قسمت اعظمی ازپرز نخ  قبل از ورود به ماشین بافت توسط بخار و حرارت و دیگر عملیات گرفته شود و به میزان زیادی کاهش یابد. قالی های ماشینی اکریلیک هیت ست شده پزر کمتری دارند و پرز ان هاطی چند هفته به صفرمی رسد.
تراکم و شانه نیز می توانند باعث پرزدهیفرش ماشینی شوند. هر چه میزان شانه و تراکم قالی های ماشینی بالاتر رود پرزدهی فرش کمتر می شود پس پرزدهی در قالی های دستبافتگونه 1200 شانه کمتر از فرش های 700 شانه است.

روش های پرززدایی فرش ماشینی
1- استفاده از جارو برقی با مکش بالا یکی از روش های رایج ازبین بردن پرز قالی ماشینی است. شما می توانید این عمل را هر روز به مدت یک هفته تکرار کنید.
2- هنگام جارو زدن فرش، گاهی مسیر حرکت جارو را عوض کنید و از جهت مخالف جارو بزنید تا پرزهایی که در سمت مخالف قالی نیز مانده اند خارج شوند.
 3- در زمان جارو کشیدن قالی ماشینی نو بهتر است پنجره ها باز باشند چرا که با این کار پرزها از روی فرش به بیرون می روند و مشکل تنفسی را برای فرد ایجاد نمیشود.
4- استفاده از یک جارو حصیری با اندکی رطوبت نیز می تواند پرزدهی قالی های اکریلیک را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد زیرا رطوبت پرز ها را به خود می گیرد.
5- شانه زدن فرش یکی دیگر از روشهای از بین بردن پرز فرش ماشینی می باشد. در این روش بهتر است از فرچه های نرم استفاده نمود تا آسیبی به الیاف فرش وارد نشود.
6- استفاده از چسب کاغذی نوعی دیگر از راه های از بین بردن پرز قالی است. در این روش می توانید چسب را به فرش بچسبانید و آرام ان را بکشید تا پرزهای را به خود جذب نماید.
7- کیسه حمام نیز می تواند پرزهای قالی ماشینی را از بین ببرد. برای کسب تیجه بهتر از این روش باید این عمل باید چند بار و در دفعات مختلف تکرار کرد.
8- دستگاه های پرز گیر از جدیدترین روش های از بین بردن پرز فرش هستند. این دستگاه ها به راحتی و در اسرع وقت تمامی پرزهای قالی را ماشینی را از بین می برند.

پرزگیری فرش ماشینی با غلتک چسبان
استفاده از غلتک های چسبان نیز می تواند به شما کمک کند تا پرز فرش را به راحتی حذف کنید. نحوه کار با این دستگاه ها به این صورت می باشد که غلتک‌های چسبان در روی فرش و از سمت بالا به پایین حرکت داده و با این کار پرزهای فرش به ورقه چسبناک غلتک می‌چسبند. ورقه‌های چسبناک دستگاه های غلتک قابل تعویض هستند و می‌توان درهر بار استفاده، آن‌ها را تعویض کرد تا پرز های بیشتری را به خود جذب کنند .

پرز گیری فرش ماشینی با شامپو فرش
استفاده از شامپو فرش نیز یکی از انواع روش های از بین بردن پرز قالی های ماشینی می باشد. در این روش باید شامپو فرش را روی دستمال نخی ریخته و روی فرش بکشید. سپس با یک دستمال مرطوب اثرات شامپو را پاک نمود و بعد از اتمام این کارها باید اجازه دهید که فرش خشک شود و به این ترتیب پرز فرش به احتمال زیاد از بین خواهد رفت.

پرزگیری فرش ماشینی با فوم نگهدارنده
فوم نگهدارنده یکی از وسایل مهم در کاهش پرزدهی فرش ماشینی می باشد. فوم نگهدارنده فرش دارای ویژگی های چون: جلوگیری از پرزدهی فرش، جلوگیری از کثیف شدن قالی ماشینی و رفع سایه انداختن قالی ماشینی است.

برای حفظ شفافیت رنگ ها بعد از پرز زدایی انواع قالی های ماشینی می توایند از مخلوط سرکه و خاک اره استفاده کنید. برای این کار باید مخلوط سرکه و خاک اره را با یک برس بر روی فرش مالیده وپس از خشک شدن سطح فرش را جارو بزنید. در اخر توصیه می‌شود که برای پرزگیری قالی های ماشینی هرگزاز مواد شوینده همچون پودرهای لباسشویی دارای آنزیم و غیره استفاده نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا