سبک زندگی

۱۱ ترند هیجان‌انگیز دکوراسیون و چیدمان در سال ۲۰۲۲

ترندهای دکوراسیون همیشه در حال تغییر و نو شدن هستند اما وقتی به سال ۲۰۲۲ میلادی نزدیک می‌شویم، همه چیز متفاوت خواهد بود! انتظارات ما از خانه، محل کار، مد و طراحی در دو سال گذشته که بسیار پرچالش بودند عوض شده است. سال میلادی جدید فرصت بی‌نظیری خواهد بود که نفسی تازه کنیم و تغییراتی در محیط زندگی‌مان ایجاد کنیم تا دوباره به خودمان یادآوری کنیم که خانه چقدر جای ارزشمند و مهمی برای همه‌ی ما است.

در ادامه با ما در دیجی‌کالا مگ همرا باشید تا ترندهای دکوراسیونی را بررسی کنیم که طراحان دکوراسیون برای این سال پیشنهاد می‌دهند.

۱. رنگ‌های خنثی و طبیعی

رنگ‌های خنثی و و رنگ‌هایی که از محیط طبیعی الهام گرفته شده باشند، هرگز از مد نمی‌افتند. طراحان دکوراسیون انتظار دارند در سال جدید پیش‌رو، استقبال مردم از رنگ‌های طبیعی حتی بیشتر از قبل نیز باشد و طراحی به سبک کلاسیک بسیار مطرح شود.

در سال ۲۰۲۲ میلادی ما شاهد حضور قدرتمند رنگ‌های خاکستری، بژ، سفید و قهوه‌ای تیره در رنگ‌آمیزی دیوارها خواهیم بود. رنگ‌هایی که به ‌شکل طبیعی در زمین و خاک وجود دارند، حس خانه و سکونت‌گاه را به‌خوبی برای ما تداعی می‌کنند. بعد از دو سال زندگی و کار مستمر درون خانه در دوره‌ی پاندمی کرونا، ما تمایل بیشتری به ایجاد یک محیط آرام داریم و چنین تمایلی میزان استفاده از رنگ‌های طبیعی و خنثی را بالا خواهد برد.

از آنجایی که همه‌ی ما در دو سال گذشته بیشترین زمان‌مان را در خانه سپری کرده‌ایم و با ترندهای دکوراسیون سال‌های گذشته مثل آوردن گیاهان سبز و درختچه‌های کوچک به داخل خانه همراه شده‌ایم، از جذابیت و سرزندگی رنگ سبز باخبر هستیم. از این رو، تنالیته‌های مختلفی از رنگ سبز را هم در دکوراسیون خواهیم دید.

چه در مبلمان و چه عناصر تزئینی، رنگ‌ها و بافت‌های الهام گرفته از طبیعت رایج‌تر می شوند و رنگ‌هایی مانند آبی، سبز و رنگ‌های خاکی و همچنین اشکال و پترن‌های ارگانیک و طبیعی بسیار پرطرفدار خواهند شد.

۲. همراهی رنگ‌های سبز و صورتی

دکوراسین صورتی و سبز

هر چقدر هم که طرفدار آرامش رنگ‌های کلاسیک و خنثی باشید، باز هم جذابیت رنگ‌های شاد را نمی‌توانید نادیده بگیرید! پیشنهاد طراحان برای سال جدید میلادی یک ترکیب رنگی خاص است، رنگ صورتی و رنگ سبز در کنار هم. ترکیب‌های قبلی این دو رنگ را فراموش کنید چون طراحان ایده‌های خلاقانه‌تری برای شما دارند، برای مثال رنگ سبز زمردی درخشان را در کنار رنگ صورتی مرجانی تصور کنید که چقدر هیجان‌انگیز خواهد بود.

با توجه به روانشناسی رنگ‌ها و نیازهای روزافزون انسان به داشتن محیطی قابل‌کنترل و البته امن، حضور تنالیته‌های رنگ سبز در بین رنگ‌های ترند دکوراسیون به خاطر خاصیت آرامش‌ بخشی است که دارند و به مغز سیگنال امنیت می‌دهند. دلیل انتخاب رنگ صورتی هم در کنار دیوارها و سقف‌هایی به رنگ‌های خنثی، این است که به‌راحتی حس لطافت و گرمای ملایمی یه فضای زندگی شما خواهد داد. نرمی و لطافت و صمیمیت موجود در رنگ صورتی شاید همان چیزی باشد که در دوران خانه‌نشینی کرونایی به آن نیاز داریم.

۳. هم‌زیستی با طبیعت

میل به داشتن گیاهان سرزنده و شاداب در خانه و محل کار، در همه‌ی دنیا رو به افزایش است و برای طراحی محیطی طبق ترندهای دکوراسیون، حتما خریدن چند گیاه سبز را در برنامه‌ی خود داشته باشید. اثر آرام‌بخشی رنگ سبز در کنار انرژی مثبتی که گیاهان با خود به خانه می‌آورند عالی است.

در این روزهایی که ارتباط ما با طبیعت کمتر شده و بیشتر زمان خود را در فضاهای بسته سپری می‌کنیم، داشتن گیاهان آپارتمانی و دنبال کردن دستورالعمل‌های نگهداری از آن‌ها بهترین روش برای حفظ ارتباط با طبیعت است. برای بالا بردن انرژی محیط زندگی خود، فضایی آرام، با نور ملایم، تهویه‌ی طبیعی و در ارتباط با طبیعت بسازید. اگر به هر دلیلی امکان وارد کردن گیاهان را به فضای زندگی خود ندارید، طراحان دکوراسیون پیشنهاد می‌کنند جزئی از عناصر طبیعت را از طریق اکسسوری‌هایی به شکل گیاه یا دیوارپوش‌های زیبا با مضمون طبیعت را کنار خود داشته باشید.

با یک جستجوی ساده می‌توانید لیست گیاهانی که در بین ترندهای دکوراسیون هستند و با شرایط شما مطابقت بیشتری دارند پیدا کنید. این روزها گیاهان جذاب‌تری مطرح شده‌اند که حال و هوایی متفاوت از گیاهانی که قبلا مرسوم بودند به خانه‌ی شما خواهند بخشید. اخیرا سانسوریا، برگ انجیری، فیکوس لیراتا و زاموفیلیا جزو انتخاب‌های اول طراحان هستند.

۴. استفاده از خطوط منحنی در طراحی مبلمان

دکوراسین برتر سال 2022

به گفته کارشناسان، به کار بردن خوط منحنی آخرین ترند دکوراسیونی است که در روی مبلمان حاکم شده و در سال ۲۰۲۲ هم با قدرت پیگیری خواهد شد. تولید مبلمانی که مهم‌ترین ویژگی ظاهری‌شان خطوط نرم و منحنی است در سال گذشته رونق گرفت و اکثر مدل‌ها، بازطراحی و بهبود ویژگی‌های مبلمانی بود که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی مطرح شده بودند.

فعال دنیای دکورسیون پیش‌بینی می‌کنند این ترند موقت و زودگذر نیست و مدت زمان زیادی دوام خواهد آورد و حتی فکر می‌کنند نظر کسانی که از این مبلمان استفاده کرده باشند، به زودی به سمت قطعات دیگری جلب خواهد شد که طراحی منحنی دارند و آینده‌ی طراحی اکسسوری‌‌ها با سرعت زیادی به سمت خطوط قوس‌دار و منحنی حرکت خواهد کرد.

۵. استفاده‌ی بیشتر از مواد و مصالح پایدار

یوسلین کاسترو، طراح داخلی ارشد در مجموعه‌ی Mackenzie Collier Interiors، می‌گوید: «بدون شک در سال ۲۰۲۲، مواد و متریال‌های سازگار با محیط زیست بیش از هر زمان دیگری محبوب خواهند بود. دلیل این محبوبیت بالاتر رفتن سطح آگاهی مردم درباره‌ی مشکلات ناشی از گرمایش زمین و تولید بی‌رویه‌ی زباله است.»

دوست‌داران حفاظت از محیط زیست فعالیت‌های زیادی برای ترویج ارزش‌های پایداری، مصرف کمتر و بازیافت انجام داده‌اند و نتایج این فعالیت‌ها را امروزه در تغییر سبک زندگی و انتخاب‌های شهروندان آگاه می‌بینیم. پایداری در حال تبدیل شدن به یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها در انتخاب هر چیزی است. گرایش مردم به خرید لوازم گرمایشی کم مصرف، نورپردازی متعادل و کم‌هزینه‌تر، انتخاب مبلمان و وسایل خانه که اصول پایداری در آن‌ها رعایت شده باشد کاملا مشخص است.

کاسترو ادامه می‌دهد: «وجه اخلاقی و انسانی استفاده از موادی که قابل بازیافت باشند و زباله‌ی کمتری تولید کنند بسیار مورد توجه مردم و رسانه‌‌ها قرار گرفته است. این توجه و علایق به‌ویژه در بین نسل‌های جوان‌تر که در جنبش‌های پایداری مشارکت داشته‌اند دیده می‌شود. این نسل از جوانان برای خرید و بازسازی خانه‌های‌شان حتما به مواد و مصالح پایدار روی خواهند آورد.

۶. منسوجات و پارچه‌های لوکس

استفاده از پارچه های لوکس و طرح دار در دکوراسیون

طراحان ترندهای دکوراسیون سال ۲۰۲۲ میلادی، برای متعادل کردن رنگ‌های سرد و گرم در فضا‌های داخلی، به سمت استفاده از پارچه‌های لوکس، فاخر و مجلل رفته‌اند. پارچه‌ها علاوه بر آوردن رنگ‌های گرم و متنوع به محیط، برای افزودن بافت و عمق هم به فضا مهم هستند. اگرچه طراحی دکوراسیون کلاسیک و منوکروم همیشه زیبا و محبوب است اما قدرت پارچه‌های رنگارنگ در تنوع بخشیدن به دکوراسیون همیشگی‌تان را دست کم نگیرید. پارچه‌های دلخواه‌تان را به سهولت می‌توانید در کوسن، روتختی، رویه‌ی مبل و تاج تخت‌خواب به کار ببرید و از زیبایی چشم‌نواز آن‌ها لذت ببرید، نمونه‌هایی مثل پارچه‌های مخمل و طرح‌داری که در گذشته هم بسیار محبوب بودند.

پس در سال آینده در فروشگاه‌های لوازم خانه، پارچه‌هایی با رنگ‌های شاد و چاپ‌های گل‌دار را زیاد خواهید. مطمئن باشید که استفاده از آن‌ها در کنار رنگ‌های خنثی و خاکستری بی‌نهایت جذاب خواهد بود.

۷. سبک وینتیج باقدرت در حال بازگشت است

وینتیج به اثری گفته می‌شود که در دوره‌ی خاصی مطرح شده باشد و زمان آن وسیله گذشته باشد، در صورتی که آن وسیله در گذشته بسیار باب شده و مورد استفاده و توجه همگان قرار گرفته باشد و مجدد در زمانی غیر از آن زمان خاص  مورد استفاده قرار بگیرد، وینتیج محسوب می‌شود.

پارچه‌های لوکس و طرح‌داری که پدربزرگ و مادربزرگ‌های شما استفاده می‌کردند، تنها چیزهایی نیستند که به ترندهای دکوراسیون سال ۲۰۲۲ خواهند پیوست، بلکه مبلمان و اکسسوری‌های خانه‌ای که در آن دوره محبوب بودند هم دوباره به عرصه‌ی مد باز خواهند گشت. به‌راحتی می‌توانید در بازارهای کوچک محلی، فروشگاه‌های سنتی و دست‌دوم فروشی‌ها مبلمان و اکسسوری‌های پیدا کنید که با اندکی تغییر و تعمیر، قابل استفاده در دکوراسیون‌های مدرن شوند. اگر چنین انتخابی داشته باشید در کنار حس مثبت نوستالژیکی که سبک وینتیج به خانه‌ی شما می‌آورد، می‌توانید به خودتان افتخار کنید چرا که یک قدم مثبت به نفع طبیعت و کاهش زباله برداشته‌اید و چند وسیله‌ای که هنوز سالم هستند را دوباره به چرخه‌ی مصرف بازگردانده‌اید.

۸. مبلمان و فضاهایی که بیش از یک کاربرد دارند

فضا و مبلمانی که بیش از یک کاربرد دارند

یکی از ترندهای دکوراسیون که طراحان بیش از همه درباره‌ی آن هیجان‌زده هستند، تمرکز بر فضاها، اتاق‌ها، مبلمان و وسیله‌های چندمنظوره است. چند ماه خانه‌نشینی در دوره‌‌ی پاندمی فرصتی بود که همه متوجه شوند که چگونه از هر فضایی در خانه‌شان بیشترین استفاده را بکنند و چطور عملکرد بهتری برای هر اتاق طراحی کنند. در این دوره تصور مردم از چند منظوره بودن فضای زندگی عوض شده و رویکردهای معقول‌تر و متعادل‌تری نسبت به طراحی و بازسازی خانه پیدا کرده‌اند زیرا نیازهای افراد خانواده متفاوت از قبل شده است. تحصیل آنلاین و دورکاری در حال تبدیل شدن به یک واقعیت در جامعه است و اگر قرار باشد زمانی بیشتر از قبل در خانه سپری کنیم، حتما به چیزی بیشتر از تقسیم‌بندی رایج فضاها در خانه‌ نیاز خواهیم داشت.

علاوه بر خانه، تمرکز طراحان به سمت مبلمان و وسایلی جلب شده که بیش از یک کاربرد داشته باشد. اگر خانه‌ی کوچک یا اجاره‌ای دارید، این وسیه‌ها برای شما ایدئال خواهند بود. مبلمان چند منظوره، میزهای تاشو و وسیله‌های کم‌جا که قابل تطبیق با فضاهای خانه‌های کوچک باشند، بسیار مجبوب و پرطرفدار خواهند بود.

۹. طراحی مرکب و در هم‌تنیده

مفهوم طراحی درهم تنیده یا طراحی مرکب مفهوم جدیدی در دنیای دکوراسیون است. ما قبلا مرز مشخصی مثلا بین اتاق‌خواب و دفتر کار داشتیم. طی چند ماهی که گذشت، این مرزها محو شدند و در نتیجه طراحان ترندهای دکوراسیون به فکر خلق سبکی از فضاها افتادند که از ابتدا به شکل ترکیب فضاها باهم شکل بگیرد. اصل مهم در طراحی فضاهای مرکب، حضور مستمر و مدوام ساکنان در آن است که نیازهای این ساکنین باید به بهترین وجه پیش‌بینی و برآورده شود.

با گسترش این سبک از طراحی در آینده نمونه‌های بیشتری از آن خواهیم دید. در حال حاضر عناصر بصری که طراحان انتخاب کرده‌اند تا  فضای بسته‌ی خانه را با فضای نیمه‌باز بالکن ترکیب کنند، استفاده از مصالح با طرح طبیعی، ایجاد لبه‌های نامنظم، تخته‌سنگ‌ها، چمن و چوب هستند تا اجزایی از طبیعت را به خانه‌ها بیاورند.

۱۰. بارقه‌هایی از سبک طراحی ژاپنی

سبک طراحی ژاپنی

یکی از زیباترین ترندهای دکوراسیون سال ۲۰۲۲، طراحی فضاهای داخلی به سبک ژاپنی است. مهم‌ترین ویژگی این سبک، تاکید بسیار بر مینیمالیسم و ساده‌گرایی است. طراحان پیشنهاد می‌کنند برای الهام گرفتن از این سبک زیبا، در طراحی خانه نظم و تعادل را در اولویت قرار دهید، پالت‌رنگی خنثی داشته باشید، از خطوط صاف و یکنواخت بهره بگیرید و گیاهان سبز را به عنوان نماد زندگی به محیط زندگی خود بیاورید.

۱۱. استفاده از تزئینات دست‌ساز

خانه‌ی ما نه تنها فضایی است که در آن زندگی می‌کنیم، بلکه در مورد اینکه ما چه کسی هستیم و چه چیزی را دوست داریم حرف‌هایی برای گفتن دارد. طراحان می‌گویند در سال ۲۰۲۲ به سمتی خواهیم رفت که تزئینات دست‌ساز که محصول ذهن‌های خلاق و دست‌های توانا هستد بیشتر از قبل وارد فضای زندگی ما شوند. هنرها و صنایع دستی همیشه یک گزینه‌‌ی عالی برای یادآوری خاطرات خوب و روزهای آرام هستند. ما همیشه از دست‌سازه‌ها و البته سازندگان‌شان برای خلق چیزهای نو الهام می‌گیریم.

به گفته‌ی طراحان ترندهای دکوراسیون، اکسسوری‌های دست‌ساز بسیار مطرح خواهند بود. با خریدن و هدیه دادن این اشیای ارزشمند،هم از ایده‌های خلاقانه سازندگان محلی حمایت می‌کنی و هم در راهی نزدیک‌تر به آرمان‌های پایداری و حفاظت از طبیعت گام برمی‌دارید. به این ترتیب، اشیای تزئینی خانه‌ی شما ارزشی بسیار فراتر از یک شی صرفا لوکس خواهد داشت.

در آخر

فرقی نمی‌کند کجا زندگی می‌کنید، همه‌ی ما نیاز داریم محیط اطراف‌مان را زیباتر کنیم. دنبال کردن ترندهای دکوراسیون لزوما به این معنا نیست که خانه‌هایی دست‌نخورده مشابه آن‌چه در مجله‌ها می‌بینیم بسازیم، بلکه این ترندها می‌توانند سرنخی برای ما باشند تا بتوانیم محیطی زیباتر از قبل خلق کنیم. برای ما بنویسید شما چه ایده‌هایی برای تغییر دکوراسیون و چیدمان در سر دارید.

منبع: the spruce

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا