سبک زندگی

دکوراسیون داخلی چگونه بر خلق‌وخو و سلامت روان تأثیر می‌گذارد؟

دکوراسیون در روحیه، افکار، احساسات و در نهایت رفتار ما تأثیرگذار است. این مورد توسط روانشناسان مورد تأئید قرار گرفته است. مکان‌هایی که به‌طور منظم در آن‌جا ساکن هستیم، مانند خانه یا محل کار، اگر از دکوراسیون و چیدمان مناسب برخوردار نباشند، می‌توانند در عدم رضایت ما از زندگی یا شغل تأثیر بگذارند. این مسئله به‌قدری مهم است که بسیاری از طراحان دکوراسیون و معماران حرفه‌ای به‌ شدت آن را رعایت می‌کنند.

علاوه بر این‌که نوع ساختمان‌سازی در رفاه و نحوه‌ی عملکرد افراد تأثیرگذار است؛ طراحی داخلی و چیدمان اسباب و اثاثیه نیز به همان نسبت مهم است. با‌ توجه به این نکته در این مطلب به بررسی تأثیر دکوراسیون و طراحی داخلی بر سلامت روان خواهیم پرداخت. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

نقش دکوراسیون در سلامتی و خوشبختی

دکوراسیون داخلی

بازگشت به خانه‌ای که به ما احساس خوب می‌دهد باعث می‌شود تا احساسات مثبت تقویت و در نهایت خوشبختی و سلامتی عمومی را در پی داشته باشد، زیرا افکار و احساسات ما به راحتی می‌توانند تحت تأثیر محیط پیرامون قرار گیرند.

این نکته در محیط کار نیز به‌شدت صدق می‌کند. اگر در هنگام فعالیت در محیط کار تمرکز ندارید و یا از آن مکان فراری هستید، به طور یقین ساختار ساختمان، رنگ‌های مورد استفاده، چیدمان و حتی تابلوهای انتخابی در این رابطه نقش دارند.

نقش دکوراسیون در ماندگاری و دوست داشتن یک شغل تا حد زیادی نقش بسزایی دارند. بسیاری از افراد با توجه به علائق خود شغلی را انتخاب می‌کنند، اما زمانی که در محیط کاری با توجه به علاقه خود قرار می‌گیرند، بی‌قرار، مضطرب و ناراضی هستند.

همچنین بسیاری از ما دکوراسیون خانه را با استفاده از رنگ‌های مورد علاقه‌ی خود انتخاب می‌کنیم، اما نتیجه‌ی نهایی آن رضایت‌بخش نیست، زیرا مهم‌ترین عامل یعنی «داشتن تعادل» را به‌طور مؤثر در فضای خانه و محل کار در نظر نمی‌گیریم.

عدم هماهنگی بین رنگ‌های انتخابی در محیط کار یا محل زندگی به‌شدت در میزان رضایت افراد تأثیرگذار است.

به‌عنوان مثال افراد زیادی هستند که به‌ دلیل علاقه به یک رنگ از محیط تا وسایل آشپزخانه، پذیرایی یا حتی اتاق خواب را با رنگ دلخواه چیدمان کرده‌اند. استفاده بیش از حد از یک رنگ نه تنها باعث عدم تعادل در فضای خانه می‌شود بلکه در روحیه، احساسات و حتی رفتار نیز اثرات بدی خواهد گذاشت.

نقش طبیعت در آرامش

برای بسیاری از افراد به‌دلیل شهرنشینی و زندگی در آپارتمان و برج‌های بلند، یافتن یک مکان با منظره‌ای از طبیعت یا رنگ‌های طبیعی بسیار لذت‌بخش است. به‌ همین خاطر استفاده از منظره‌های طبیعت و رنگ‌هایی که یادآور این مکان‌ها باشد، در فضای خانه یا محل کار بسیار دیده می‌شود.

با این‌حال براساس مطالعات مختلف دیدن منظره‌های طبیعی مانند علفزار، ساحل، کوهستان و… در محل کار باعث حواس‌پرتی می‌شود.

زیرا فرد به جای تمرکز به وظیفه‌ای که در حال انجام آن است، به تماشای منظره‌های دلپذیر می‌پردازد. از طرف دیگر وجود تابلوهای شلوغ مانند خیابان، وسایل نقلیه در حال حرکت و… نیز علاوه بر حواس‌پرتی باعث خستگی نیز خواهند شد.

با این تفاسیر، موارد زیادی وجود دارد که خانه یا محل کار را از مکانی آرامش‌بخش به مکانی بی‌نظم، شلوغ و استراس‌زا تبدیل می‌کند.

مبلمان و در کل اسباب و اثاثیه منزل باید با دقت انتخاب شوند تا بهترین فضا را در اختیارتان قرار دهند. علاوه بر این نوع چیدمان و لوازم منزل سبک و سلیقه شخصی شما را نیز انعکاس می‌دهد. مبل، میز ناهارخوری، صندلی‌ها و… تأثیر زیادی در احساسات دارند و باید آن‌ها با دقت انتخاب شوند.

به‌ عنوان مثال بسیاری از افراد و حتی طراحان لوازم منزل گوشه‌های تیز را به‌جای گوشه‌های نرم و محنی ترجیح می‌دهند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که افراد به‌ دلیل این‌که همواره در هر مرحله از زندگی احساس خطر می‌کنند، لبه‌های تیز را که به عنوان نماد خطر شناخته می‌شوند، می‌پسندند. اگر در محیط کار یا منزل تمرکز ندارید، بهتر است اسباب و اثاثیه را بررسی کنید، نرم و آرامش‌بخش بودن لوازم در محیطی که نیاز به تمرکز دارد، از اولویت بالایی برخوردار است.

انتخاب رنگ مناسب در دکوراسیون 

رنگ تأثیر زیادی در روحیه دارد. افرادی که دارای هتل یا رستوران موفق هستند، به این موضوع شهادت می‌دهند که از طرح‌های رنگی گرفته تا چیدمان وسایل در انتخاب افراد تأثیر دارند. به‌عنوان مثال ترکیبی از رنگ‌های ملایم، نور مناسب و مبلمان راحت دارند باعث می‌شود تا مردم آن مکان را به‌عنوان استراحتگاه و محلی برای اقامت انتخاب کنند. در عوض مکانی با نور و رنگ‌های تند و خشن و مبلمان سخت نتیجه‌ای برعکس دارند و باعث می‌شود تا آن محل تبدیل به مکانی جهت انتظار و فعالیت‌های موقتی شود.

انتخاب رنگ‌ مناسب نه تنها در روحیه‌ی خودمان تأثیرگذار است بلکه در آدم‌هایی که با ما در تعامل هستند نیز اثر می‌گذارد. به‌همین خاطر شناخت هر رنگ و کارآیی آن می‌تواند محیط کار یا محل زندگی مناسبی را ایجاد کند.

  •  رنگ زرد: یک رنگ مثبت همراه با شادی و نور، طیف گسترده رنگ زرد برای آشپزخانه و اتاقی که بیشترین بازدید را دارد، مناسب است.
  •  رنگ آبی: آبی یک رنگ آرامش‌بخش است که بیشتر در حمام کاربرد دارد. این رنگ که با آرامش و یادآور دریا و طبیعت آبی است، اگر بیش از اندازه استفاده شود می‌تواند فضایی استرس‌زاد و سنگین را ایجاد کند. به‌ همین خاطر بهتر است که برای وسایل کوچک یا قسمتی از فضای خانه یا محل کار در نظر گرفته شود.
  •  رنگ قرمز: قرمز رنگ قوی است که به‌ شدت با احساسات پرشوری مانند عشق و عصبانیت مرتبط می‌شود. از این رنگ نباید بیش از حد یا به‌ صورت غالب استفاده شود. بهتر است رنگ قرمز برای ظریف‌کاری یا قسمت‌های کوچک از خانه، محل کار یا وسایل در نظر گرفته شود.
  •  رنگ بنفش: رنگ بنفش رنگ دیگری است که با احساسات پرشور ارتباط دارد. از این رنگ برای فضاهای تجملی و سلطنتی بیشتر استفاده می‌شود با این‌ حال مانند قرمز بهتر است که در قسمت‌های کوچک و خاص آن را به‌ کار برد.

استفاده درست از ترکیب رنگ زرد و طوسی در دکوراسیون خانه

  •  رنگ نارنجی: نارنجی یک رنگ گرم است که یادآورد موفقیت و پشتکار و مرتبط با نسل جوان است. یک رنگ قوی احساس انرژی، خلاقیت و نوآوری را تقویت می‌کند، با این‌حال استفاده بیش از اندازه از این رنگ در دکوراسیون می‌تواند اثری برعکس داشته باشد.
  •  رنگ سبز: جالب است بدانید که راحت‌ترین رنگی که در فرآیند دیدن، چشم آن را به سرعت می‌بیند، رنگ سبز است. رنگ سبز رنگ راحتی و مرتبط با طبیعت است که استرس را به‌ شدت کاهش می‌دهد و بهتر است در بیشتر اتاق‌های خانه و لوازم در حد تعادل از آن استفاده شود. رنگ سبز را به‌راحتی می‌توانید با رنگ‌های دیگر ترکیب و فضای مناسبی ایجاد کنید.
  •  رنگ سفید:  رنگ سفید نماد تمیزی، با روح، جذاب و محبوب جهانی است که با اکثر رنگ‌ها به‌خوبی ترکیب می‌شود. تنها نکته‌ی منفی رنگ سفید زود کثیف شدن آن است.
  •  رنگ طوسی: رنگ طوسی احساس آرامش و راحتی را تقویت می‌کند. این رنگ برای اتاق‌های نشمین، دفتر کاری و حمام بسیار مناسب است.
  •  رنگ سیاه:رنگ سیاه با این‌ که در دسته‌ی رنگ‌های قدرتمند قرار می‌گیرد اما استفاده‌ی بیش از حد آن فضا و محیط را سنگین می‌کند. بهتر است این رنگ را با ترکیب رنگ‌های دیگر در حد متوسط به‌کار ببرید. این رنگ بیشتر در مراسم رسمی مانند یادبود، ختم و… کاربرد دارد.

بررسی دکوراسیون با چند پرسش

همان‌طور که گفتیم، در هر قسمت از طراحی داخلی و دکوراسیون منزل، روانشناسی مختلفی وجود دارد. بنابراین هنگام چیدمان فضای منزل یا محل کار باید احساس‌ و روحیه خود را بررسی کنید. برای این‌کار کافی است که چند سوال از خود بپرسید:

  1.  وقتی وارد فضای خانه یا اتاق کار می‌شود، چه اساسی در شما ایجاد می‌شود؟
  2.  آیا خانه یا محل کارتان به هوای تازه یا جریان هوا بیشتری احتیاج دارد؟
  3.  آیا بافت وسایل و دکوراسیون اتاق نشیمن یا مناطق تمرکز مانند دفتر کار آرام و نرم است یا سخت و تیز؟
  4.  چرا رنگ خاصی را برای پرده، چراغ، مبلمان و… انتخاب کرده‎‌اید؟

سخن پایانی

باید در نظر داشته باشید که طیف عظیمی از رنگ‌ها احساس، عواطف و ویژگی‌های عملکردی را در خانه تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای این‌که احساس مناسبی داشته باشید، برای چیدمان محل کار یا منزل باید بدانید که هیچ طرحی کامل نیست به‌همین خاطر از درخواست کمک نترسید.

اشخاص ثالث، مانند مشاور، دوستان، طراحان داخلی و غیره می‌توانند احساسات درونی شما را شناخته و با توجه به عملکرد و کارآیی هر رنگ فضای خانه یا محل کار را تبدیل به مکانی امن، آرامش‌بخش و دوستانه کنند.

منبع: Thechairpeople

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا