آموزشی

راهنمای جامع لکه زدایی از فرش

یکی از مشکلاتی که برای فرش ها ممکن است رخ بدهد به وجود آمدن لکه های مختلف روی آن ها است. پاک کردن هر کدام از این لکه ها نیز روشی مخصوص به خودشان را دارند چرا که در صورت عدم توجه ممکن است فرش از آنچه هست خراب تر شود.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر یک لکه بیش از یک یا دو روز بر روی فرش یا قالی باقی بماند، ثابت شده و پاک کردن آن همراه با مشکل خواهد بود! پس توصیه می کنیم در صورت ایجاد هرگونه لکه، آن را سریعا و با استفاده از مواد مناسب پیشنهادی پاک نمایید.

با توجه به این که لکه های مختلف نیازمند روشهای مختلفی جهت از بین رفتن می باشند لذا شناخت نوع لکه و منشأ آن بسیار با اهمیت می باشد بنابراین در ذیل لیستی از روش از بین بردن لکه های معمول و آنها بیان می گردد.

– قبل از اضافه کردن هر شوینده ای با ناخن خود ماده افتاده روی فرشتان را بردارید.

– در قسمت کوچکی از فرشتان ماده پاک کننده را امتحان کنید تا مطمئن شوید آسیبی به فرشتان نمی زند.

– نقطه لک شده را نسابید زیرا ممکن است لکه به نقاط دیگر فرش سرایت کند.

– ماده تمیز کننده را از بیرون از لک به سمت آن بریزید تا لکه به نقط دیگر نرسد و پس از انجام کار فورا آن نقطه را با دستمال خیس پاک کنید.

– اگر احساس کردید پس از خشک کردن نقطه شسته شده هنوز فرش خیس است یک حوله نازک را روی نقطه خیس قرار داده و جسم سنگینی را روی آن بگذارید.

در اینجا به نحوه پاک کردن لکه ها اشاره می کنیم.

لکه راه حل رفع لکه
شربت و نوشابه / مایعات شیرین لکه ی حاصل از شربت، چای شیرین و همچنین دیگر نوشیدنی هایی که شیرین طعم هستند، چنانچه به سرعت از روی فرش یا قالی پاک نشوند می توانند سبب پوسیده شدن فرش یا قالی خانه ی شما گردند! اگر این قبیل مواد بر روی فرش یا قالی شما ریخت، بهتر است سریعا آن را پاک و پاکیزه نمایید.
لکه شربت یا نوشابه را بلافاصله با قاشق جمع کرده و با پارچه سفید و مرطوب و کف، لکه را  تمیز می کنیم. این کار را چند بار انجام داده تا لکه خوب تمیز شود.هر بار قبل از کار مقداری آب روی محل لکه اسپری می کنیم تا قند آن خوب شسته شود. اگر سایه لکه باقی ماند با پارچه ای که با محلول آب و سرکه مرطوب شده به همراه کف آنرا تمیز می کنیم.
شما می توانید لکه حاصل از قهوه و شکلات، چای و شیر را به کمک آب نیمه گرم و همچنین صابون و یا با آب و شامپو تمیز و پاکیزه نمایید. توجه داشته باشید استفاده کردن از یک تکه اسفنج می تواند کار شما را آسان تر و سهل تر نماید. 
لکه انار لکه انار رنگ قرمز خود را با قدرت روی سطوح باقی می گذارد. بنابراین سرعت عمل بسیار مهم است. یک راه حل خوب خانگی این است که با ترکیب آب و سرکه سفید می توانید محلولی درست کنید تا از شر این لکه خلاص شوید. در صورت لزوم می توانید مقداری شامپو فرش نیز به این محلول اضافه نمایید تا شما را در بهتر پاک کردن لکه کمک کند.
اگر لکه هنوز خیس است، آب گازدار روی آن بریزید و محوطه را پوشش دهید.روی لکه یک حوله یا کهنه بگذارید تا هر چقدر که ممکن است مایع را استخراج کنید، حواستان باشد هیچ وقت قالی را نمالید، این کار باعث عمیق تر شدن نفوذ نوشیدنی و بزرگ تر شدن لکه می شود. اتو را در بالاترین دمای ممکن تنظیم کنید. محلولی از مایع تمیز کننده فرش و آب داغ را در بطری اسپری بریزید. محلول را توسط بطری اسپری روی لکه اسپری کنید، یک حوله سفید را روی آن بگذارید.نکته: از حوله رنگی استفاده نکنید چرا که رنگ آن به قالی و فرش منتقل می شود.
روی حوله را اتو کنید و هر ۱۰ ثانیه آن را حرکت دهید.
اتو را مدام تکان دهید تا از سوختگی و ذوب شدن قالی جلوگیری کنید، نوشیدنی باید به حوله منتقل شود، سپس حوله را سروته کنید تا یک محیط تمیز روی قالی را بگیرد (می توانید از یک حوله دیگر استفاده کنید)، وقتی فرش رو به خشک شدن رفت، یک بار دیگر محلول پاک کننده را روی آن بریزید و مراحل تمیز کردن را انجام دهید تا وقتی که لکه پاک شود.
بگذارید فرش خشک شود، سپس آن را جاروبرقی بکشید تا نرمی و حالت خود را بگیرد.
قطرات شمع ابتدا با جسمی نوک تیز مانند چاقو یا ناخن، پارافین سخت شده را بردارید، سپس کاغذ مومی (روغنی) و یا دستمال حوله ای بزرگی را تا کرده و بر روی لکه حاصل از پارافین قرار دهید. حال اتو را در درجه گرم تنظیم کرده و بر روی سطح کاغذ چندین بار حرکت دهید. حرارت ناشی از اتو، پارافین های باقی مانده در میان بافت ها را آب کرده و جذب کاغذ می کند.
اگر لکه شمع بر روی فرش، موکت و سطوح بافت دار ریخت، فورا مقداری یخ را روی لک آب شمع بگذارید زیرا باعث یخ زدن شمع می شود و براحتی از روی فرش کنده می شود.
آدامس و سقز برای از بین بردن لکه آدامس بایستی از یخ استفاده کرد بدین صورت که قطعات یخ را روی آدامس قرار دهید تا آنکه کاملاً سخت و شکننده شود سپس برای از بین بردن آثار آن از یک ماده شوینده استفاده کنید. البته به غیر از یخ می توانید از سفیده تخم مرغ نیز استفاده کنید همچنین روش استفاده از آن نیز به مانند یخ است.
جوهر خودکار با استفاده از یک اسفنج که با شیر مرطوب شده لکه را بردارید.سپس با استفاده از دستمالی که با آب و کف مرطوب شده باقی مانده مواد را بردارید یا برای جوهر خودنویس مقداری ماست رقیق شده را روی لکه بریزید سپس با قاشق محلول ایجاد شده را بردارید. با استفاده از دستمالی که با آب و کف مرطوب شده باقی مانده را برطرف کنید.
آبرنگ با پارچه آغشته به محلول آب و سرکه سفید همراه با کف تمیز شود. یا بلافاصله روی ان جوهر خشک کن قرار دهید و آنرا با اطو گرم کنید تا لک را به خود بکشد. سپس از مواد شوینده استفاده کنید و دقایقی بعد آنرا بشویید.
ماژیک با پارچه مرطوب شده با الکل تمیز می شود.
محصولات آرایشی این لکه ها بسیار سمج هستند و باید با استفاده از محلول رنگ بردار آن ها را پاک کنید تا اثر آن بر روی فرش باقی نماند.
چسب برای پاک نمودن چسب قطره ای از روی لباس و فرش دو راه حل وجود دارد. اولین مورد استفاده از بخار است. برای این کار می توانید ار اتو بخار استفاده نماده و پارچه ایی روی محل لکه قرار داده و به محل لکه بخار دهید تا چسب با حرارت باز شده و به پارچه بچسبد و از بین رود. برای این کار بهتر است سریع اقدام کنید تا بتوانید لکه را کاملا از بین ببرید.
بهترین حلال چسب قطره ای استون است که به کمک آن می توان انواع مختلف لکه های باقی مانده از چسب را از بین برد.
سرکه یکی دیگر از حلال های موثر و کاربردی در جهت پاک کردن لکه های چسب به حساب  می آید که با استفاده از پارچه آغشته به سرکه به راحتی می توان چسب های خشک شده را نرم و جدا نمود.
روغن و چربی و واکس از محلول سرکه سفید و صابون استفاده نمایید! اما توجه داشته باشید چنانچه روغن بر روی فرش یا قالی شما ریخته شد، بایستی در ابتدا آن را با استفاده از یک قاشق جمع کرده و سپس یک تکه پارچه سفید رنگ را بر روی آن قسمت از فرش یا قالی که آلوده شده است، قرار دهید و بر روی آن لکه، اتوی نیمه گرم بکشید. با انجام این کار، روغن موجود در میان پرزهای فرش یا قالی، به پارچه سفید رنگ جذب می شود.
از ترکیب شیر و آرد ذرت هم می توانید برای پاک کردن روغن استفاده کنید، زیرا آرد ذرت چربی را به خود جذب می کند.
یا با پارچه آغشته به محلول آب و سرکه سفید همراه با کف تمیز می شود.
سس سالاد و آبگوشت بدون آن که به آنها دست بزنید تا پخش تر شوند به روش استفاده از آب و سرکه سفید و مایع تمیز کننده اکتفا کنید و سپس آن را تمیز کنید و آب بکشید.
اگر غذای چربی دار و رنگین مانند آب مرغ بر روی فرش ریخت، بلافاصله یک کاسه ماست بر روی آن بریزید، بگذارید چند دقیقه بماند و سپس همزمان با برداشتن ماست، لکه برداری را انجام دهید.
تخم مرغ چنانچه تخم مرغ خام بر روی فرش یا قالی شما ریخته شد، می توانید آن را با استفاده از محلول مناسب آب نیمه گرم، صابون، نمک و سرکه ی سفید پاک و پاکیزه نمایید. بهتر است بدانید می توانید از این روش برای پاک کردن لکه ی خون نیز استفاده نمایید.
چای و قهوه لکه چای و قهوه روی فرش و موکت مانند لکه زدایی شیر، باید اضافی آن را برداشت و با آب نیمه گرم و مقداری پودر لباسشویی و اسفنج آن را تمیز کرد و اگر لکه باز باقی ماند از آب اکسیژنه ۵ درصد و مقداری آب، ادامه لکه زدایی را ادامه دهید تا خوب سطح پاک گردد و سپس با دستمال محل را خشک کنید و یا مالش دهید تا زیبایی خود را پیدا کند و تمیز شود. راه دیگر استفاده از ماءالشعیر یا محلول آب و سرکه سفید است
بستنی/کاکائو و شکلات ابتدا به آرامی اطراف محل مورد نظر را جمع کنید تا لکّه بیشتر پخش نشود. سپس یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب حل کنید و این محلول را با پنبه یا دستمالی نرم و تمیز روی محل قرار دهید و بدون اینکه محل لکه را بمالید، به آرامی آن را تمیز کنید. چنانچه چند بار این عمل را تکرار کنید، اثر ماده ی ریخته شده به طور کامل از بین می رود. سپس محل مورد نظر را با دستمال مرطوب تمیز کنید.
یا اضافات را با قاشق برداشته، با پارچه آغشته به آب و سرکه سفید همراه با کف تمیز شود.
خون لکه را با استفاده از دستمالی که با آب سرد و صابون مرطوب شده برطرف کنید.
دوده برای از بین بردن آثار دوده بویژه بر روی فرش یا موکت تیره بایستی مقداری نمک روی لکه بپاشید. و بایستی پس از گذشت زمانی در حدود یک ساعت و نیم، نمک ها را با استفاده از جاروبرقی جمع آوری نمایید.
قیر ابتد لکه را با استفاده از یک کاردک یا پشت چاقو بردارید.یک کاغذ کاهی روی محل قرار داده و با استفاده از اتوی گرم(خیلی داغ نباشد) اثر لکه را از روی فرش بر روی کاغذ انتقال دهید.این کار را چند بار با کاغذ تمیز انجام دهید با لکه کامل برداشته شود. سلیه باقی مانده را با استفاده از پارچه مرطوب و کف تمیز کنید.اگر سایه خوب تمیز نشد آنرا با پارچه آغشته با به الکل تمیز نمایید.
تنباکو و نیکوتین بهترین پاک کننده برای این لکه ها گلیسیرین است. در ابتدا مقداری از گلیسیرین را روی محل مورد نظر بریزید و به آرامی آن را تمیز کنید سپس دوباره این کار را انجام دهید و مقداری لکه پاک کن نیز روی آن بریزید و برای نیم ساعت آن را روی محل بگذارید سپس آن را بشویید. با این کار باید تمام لکه های حاصل را از بین برود.
ادویه برای پاک کردن لکه ادویه ، از کمی آب لیمو و آب استفاده کنید و سپس با دستمال خشک روی آن بکشید تا خشک شود.

برای پاک کردن لکه های جامد و سخت که به فرش چسبیده اند می‌توانید از یک مسواک نرم به همراه ترکیب سرکه و آب برای پاک کردن لکه ها استفاده کنید وبه راحتی حتی لکه های خمیری و جامد را از بین ببرید.

همچنین برای پاک کردن لکه های قدیمی و سمج، می توانید از مقداری محلول آمونیاک استفاده کنید و با ریختن آن بر سطح موضع و اجازه دادن برای خشک شدن و پاک کردن توسط اسفنج مرطوب و دوباره شستشو با آمونیاک لکه ها را به طور کامل از بین ببرید. یا اینکه مقداری کف حاصل از خمیر ریش را بر روی محل مورد نظر ریخته و سپس آن قسمت را با استفاده از پارچه ی مرطوب شده مناسب بسایید و سپس آن را با یک دستمال خشک، تمیز و پاکیزه نمایید. در مرحله ی بعد، محل لک شده را با استفاده از پارچه تمیزی پوشانده و سپس یک جسم سنگین برای نمونه یک کتاب، را بر روی آن قرار دهید. توجه داشته باشید هر موقع پارچه مرطوب شد، آن را عوض نمایید تا پس از گذشت مدتی نه چندان طولانی، رطوبت روی فرش از بین رود.
برای از بین بردن لکه های وسیع و پهناور، می توانید با استفاده از ریختن پودر بوراکس بر روی موضع و پس از صرف مدتی جارو کشیدن کامل فرش از بین ببرید. بوراکس همچنین دارای خاصیت تمییز کنندگی و جلا دهندگی به سطوح است و می تواند بافت های به هم چسبیده فرش را باز کند و آن را مانند روزهای اول نو و تازه کند.

و اما در آخر محلولی برای پاک کردن اکثر لکه ها، محلول سرکه و نمک سفید یا سرکه و پودر ذرت برای پاک کردن بسیاری از لکه ها معجزه می کند و بدون آسیب به بافت فرش یا کفپوش لکه را از بین می برد. برای از بین بردن بوی سرکه از فرش می توانید چندین بار با دستمال نم دار سطح را پاک کنید یا فرش را در مجاورت نور خورشید قرار دهید تا بو کاملاً از بین برود.
هیچ جای نگرانی وجود ندارد و شما می توانید تنها با ترکیب سرکه سفید و مقداری آب و صرف وقت و حوصله این لکه ها را پاک کنید مشروط براینکه نگذارید لکه ها کهنه شود و به محض ایجاد لکه آن را پاک کنید.

راه حل هایی برای رفع لکه روی فرش دستباف:

لکه های اسیدی این لکه ها که ممکن است حتی با ریختن مقداری سرکه پدید آیند به عکس العمل سریع شما نیاز دارند. فورا روی آن مقدار کمی جوش شیرین و آب بریزید و سپس مقدار بسیار کم محلول رقیق آمونیاک و آب اضافه کنید. دقایقی بعد فرش را آب بکشیدو آن را جارو بزنید.
لکه خون تا آنجا که می توانید آن را با پارچه ای جذب کنید سپس یک قاشق چایخوری از مواد شوینده را با یک قاشق همان اندازه سرکه سفید مخلوط کرده و مقداری آب ولرم بریزید تا مایع رقیقی بدست آید آنگاه آن را به نقطه لک بمالید و بگذارید خشک شود و به آرامی جارو بکشید.
کره هر چقدر می توانید از کره را با دست خود بردارید و سپس مقدار کمی محلول شوینده را به محل بمالید و بگذارید خشک شود.
میوه آنرا بردارید و جای آن را با ناخن بخراشید سپس به روشهای قبلی و با استفاده از مخلوط آب ولرم و کمی سرکه سفید و مایع شستشوی رقیق آنرا تمیز کنید و سپس آب بکشید.
شکلات و قهوه سریعا آن را از روی فرش بردارید و دقیقا به روش لکه های خون و با استفاده از مواد شوینده و آب و سرکه سفید آنرا تمیز کنید.
واکس ابتدا با احتیاط واکس را از روی فرش بردارید،سپس جای لک را مرطوب کنید ولی دستمال روی آن نکشید، کمی الکل سفید روی آن بریزید. سپس با شامپوی مخصوص فرش محل را بشویید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید